-
BJB - VERHOGING BEDRAG PERSOON TEN LASTE
Sedert 1/05/2024 is het bedrag voor iedere persoon ten laste gestegen tot 348,26 EUR. Voor aanvragen vanaf 1/05/2024 zijn er dan ook andere inkomensgrenzen van toepassing. De juiste inkomensgrenzen kan u terugvinden op deze website onder Documenten BJB -
FISCALE FICHE PRO DEO VERGOEDING 2023
Indien u in 2023 een vergoeding tweedelijnsbijstand heeft ontvangen, dan controleert u best uw fiscale gegevens. De fiscale fiche voor inkomsten 2023 zal namelijk opgesteld worden aan de hand van de fiscale gegevens, die in uw profiel vermeld staan op 16.04.2024. U kan uw fiscale gegevens nakijken op my.advocaat.be -> vervolgens klikken op fiscale fiche. Vanaf mei 2024 kan u dan uw fiscale fiche downloaden. -
MAX. AANTAL DOSSIERS PERMANENTIE GEESTESZIEKEN
Voor het leveren van kwaliteitsvolle bijstand in de dossiers geesteszieken is het voor het BJB en de vrederechters van belang dat wanneer een raadsman eerder bijstand verleende aan een rechtzoekende, diezelfde raadsman ook navolgende bijstand verleent indien er een opvolgingszitting volgt. Op die manier wordt de rechtzoekende bijgestaan door een raadsman die de context en het verhaal van de rechtzoekende reeds kent. Aangezien hierover onduidelijkheid bestaat, herhaalt het BJB dat dossiers waar u een extra aanstelling krijgt voor een rechtzoekende aan wie u eerder al bijstand verleende in het kader van een procedure geesteszieke, deze bijkomende aanstelling niet meetelt voor het maximum van 5 dossiers in de permanentie geesteszieke. -
RECENTE RECHTSPRAAK INZAKE BJB: GEEN REKENING MET IT VOOR BEREKENING BESTAANSMIDDEL
Twee arresten van respectievelijk het Arbeidshof Antwerpen en het Arbeidshof Gent hebben voor een wijziging in de berekening van de bestaansmiddelen door het BJB gezorgd. In principe moet voor de berekening van het netto gezinsinkomen rekening worden gehouden met ieder ander bestaansmiddel, zoals beroepsinkomen, inkomen uit onroerende/roerende goederen, kapitalen, voordelen en zelfs met tekenen waaruit een hogere graad van gegoedheid blijkt. Door de BJB’s werd tot voor kort zowel de inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) alsook de integratietegemoetkoming (IT) mee in rekening gebracht. Echter, tegen een dergelijke beslissing van ons BJB heeft een rechtzoekende beroep aangetekend, hetgeen uiteindelijk geleid heeft tot een arrest van het Arbeidshof Antwerpen dd. 01.12.2023. In dat arrest stelt het Arbeidshof dat een IT dient om de bijkomende kosten voor de integratie van een persoon in de maatschappij te dekken. Anders gezegd, deze vergoeding is bestemd om de kosten voortvloeiend uit de beperkte zelfredzaamheden van een mindervalide en bedoeld om zich te integreren in de samenleving te dekken. Aangezien deze kostenvergoeding niet bedoeld is om de onvoorziene en uitzonderlijke kosten verbonden aan een gerechtelijke procedure te betalen, mag er aldus volgens het Arbeidshof géén rekening mee gehouden worden. Ook het Arbeidshof te Gent oordeelde in haar arrest dd. 26.01.2024 dat er met IT geen rekening mag worden gehouden, nu dit volgens het Arbeidshof een bestaansmiddel is dat een rechtzoekende niet in staat stelt de honoraria van de advocaat te betalen. Er is met andere woorden volgens het oordeel van het Arbeidshof geen sprake van ‘vrije besteding’ van die som. Voortaan moet u aldus bij aanvragen voor rechtzoekenden die dergelijke tegemoetkoming krijgen een onderscheid maken tussen deel IVT (wel mee in rekening) én deel IT (niet mee in rekening). Het BJB weet dat deze opdeling niet blijkt uit de storting én dat u als raadsman mogelijks geconfronteerd wordt met extra administratie. Maar het BJB heeft tot nu nog steeds zelf géén toegang tot databanken en kan terzake zelf géén opzoekingen doen, zodat deze informatie aangeleverd moet worden door de rechtzoekende zelf. -
KEERPUNT IN DE VERGOEDING TWEEDELIJNSBIJSTAND
De extra dag van 2024 heeft gezorgd voor een belangrijk keerpunt in de wijze waarop de prestaties in het kader van de tweedelijnsbijstand zullen vergoed worden. Het Koninklijk Besluit dd. 21.02.2024 werd namelijk gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, waardoor voortaan de waarde van het pro deo punt in de regelgeving wordt verankerd op 90,36 euro en waarvoor er een jaarlijkse indexatie wordt voorzien. Deze wettelijke verankering zorgt ervoor dat het budget voor de tweedelijnsbijstand niet langer een gesloten enveloppe is, een enveloppe waar het budget op voorhand vast lag en de waarde van het punt afhankelijk was van het aantal punten waarover het budget moest worden verdeeld. Voortaan is de waarde dus gekend en zal deze niet langer fluctueren bij een stijging of daling van de uiteindelijk goedgekeurde punten. Eveneens opent deze wijziging eindelijk de weg naar een snellere vergoeding voor de advocaten. Een belangrijke stap, waar er al jaren hard voor werd gewerkt… Dat wilt niet zeggen dat de focus in de tweedelijnsbijstand mag verslappen. Er zijn nog steeds belangrijke stappen die gezet moeten worden in het kader van de tweedelijnsbijstand, zoals de administratieve vereenvoudiging voor de advocaten en het lokale BJB, alsook het verbeteren van de controles en blijvend inzetten op kwaliteitsvolle dienstverlening,.. Iets waarvoor onze balie en BJB-team zich uiteraard blijven engageren. -
START PROEFPROJECT PERMANENTE GEESTESZIEKEN VRED. ST.-TRUIDEN
Waarde confrater Indien u ook dit jaar meewerkt aan de permanentie geesteszieken afdeling Sint-Truiden, vestigen wij uw aandacht erop dat het eerder aangekondigde proefproject start vanaf volgende week, zijnde vanaf de zitting van 24 januari aanstaande. Even ter herinnering de wijzigingen: De zaken worden niet langer op vast uur gesteld.. Op de beschikking dagbepaling zal enkel het aanvangsuur van de zittingstaan. 9 uur als de zitting plaatsvindt op campus Stad 11 uur als de zitting plaatsvindt op campus Melveren Opgelet tussen het versturen van de beschikking dagbepaling en de zitting zelf wisselt een patiënt soms van campus omwille van de noden inzake zorg, dus controleer steeds waar u moet zijn.. Om na te gaan wanneer en waar uw dossier behandeld zal worden moet u daags voor de zitting op de website van de balie (private gedeelte) bij de rollen de volgorde van de dossiers van de zitting consulteren. . Op die manier kan u als aangestelde advocaat zelf een inschatting maken van het tijdstip waarop uw dossier(s) behandel zal/zullen worden. Er worden géén dossiers weerhouden op verzoek van advocaten, om reden dat de zittingen voor de rechtzoekenden in deze bijzondere precaire situatie als stressvol worden ervaren, zodat u zelf ervoor steeds voor moet zorgen dat u voldoende tijdig aanwezig bent.. De zittingslokalen in 2024 ook wijzigen. Op campus Stad zullen de zittingen voortaan plaatsvinden in vergaderzaal ‘Het Beraad’ in gebouw B. Op campus Melveren zullen de zittingen voortaan plaatsvinden in vergaderzaal Roppezaal. Bevraag u best even bij het onthaal.. Oprecht confraterneel Sofie Knuts Voorzitter BJB Limburg -
INSCHRIJVINGEN TWEEDELIJNSBIJSTAND
Ieder jaar opnieuw moet de Raad van Orde van Advocaten Balie Limburg de lijsten zoals bedoeld in artikel 5058/7 GER.W. goedkeuren van de advocaten die die in hoofdorde dan wel in bijkomende orde wensen mee te werken aan de tweedelijnsbijstand. Tot en met 20.12.2023 heeft u als advocaat de mogelijkheid om uw inschrijving in het kader van de tweedelijnsbijstand te corrigeren. Ook de inschrijvingen voor de drie permanentiesystemen van onze balie staan terug open tot en met 20.12.2023. Wenst u uw medewerking te verlenen aan de tweedelijnsbijstand, dan bevestigt u met uw inschrijving in de BJB module dat u kennis heeft van de regelgeving inzake tweedelijnsbijstand, de bepalingen van het compendium evenals de Codex Deontologie Advocaten OVB én van het reglement Balie Limburg zoals goedgekeurd op de Raad van Orde Balie Limburg dd. 07.12.2023. Wenst u mee te werken aan één van de permanentiesystemen, gelieve dan kennis te nemen van de voorwaarden die hierop van toepassing zijn. JeugdpermanentieEnkel mogelijk voor advocaten ingeschreven in materie jeugdrecht in hoofdorde die daarenboven houder zijn van het certificaat bijzondere opleiding jeugdrecht. Net zoals voor iedere bijstand aan minderjarigen als jeugdadvocaat moet u steeds persoonlijk de bijstand verlenen. U mag zich niet laten vervangen, behoudens overmacht en in dat geval uitsluitend door een advocaat eveneens houder van het certificaat ‘bijzondere opleiding jeugdrecht’.. U kan kiezen voor één of beide lijsten.. Verwacht wordt dat u ten allen tijde tijdens de week van permanentie bereikbaar bent voor de griffie en de confraters van de Salduz noodtelefoon.. Indien u gecontacteerd wordt, dan moet u de bijstand zelf te verlenen – behoudens tegenstrijdige belangen of overmacht.. Werking van de permanentie is nog steeds een volledige week, weekends inbegrepen, van maandag 09.00 uur tot maandag nadien 08.59 uur.. . GeestesziekenEnkel mogelijk voor advocaten die geesteszieken als materie in hoofdorde heeft aangeduid, heeft de mogelijkheid om deel te nemen aan deze permanentie.. . Uitzondering: 1e jaar stagiairs worden niet toegelaten. U mag zich maximaal voor 2 lijsten inschrijven.. Indien het bureau vaststelt dat u zich heeft ingeschreven voor 3 of 4 lijsten, dan wordt de aanvraag tot inschrijving niet weerhouden én zal u niet mogen deelnemen aan de permanentie geesteszieken in 2024.. Indien u door de griffie gecontacteerd wordt, dan wordt verwacht dat u ter beschikking bent om bijstand te verlenen. Indien er vijf keer geweigerd wordt om bijstand te verlenen, wordt verondersteld dat u niet langer uw medewerking wenst te verlenen aan deze permanentie en zal u niet langer gecontacteerd worden.. Indien u wordt aangesteld, moet u zelf de bijstand verlenen en kan u zich niet laten vervangen, behoudens overmacht.. De persoonlijke aanstelling houdt in dat u persoonlijk de rechtzoekende gaat bezoeken in de instelling op voorhand, dat u zelf het dossier op de griffie gaat inkijken op voorhand, dat u zelf de zitting doet én dat u na tussenkomst van het vonnis het nodige doet om dit met de rechtzoekende te bespreken. In geval van overmacht verwittigt u zelf onmiddellijk de griffie en het bureau. Salduz noodtelefoonEnkel mogelijk voor advocaten ingeschreven in materie strafrecht én Salduz in hoofdorde die daarenboven houder zijn van het certificaat bijzondere opleiding verhoorbijstand SUPRALAT. De permanentie houdt in dat iedere advocaat gedurende één week van permanentie is. Deze week loopt van maandag 09.00 uur tot maandag daarop 08.59 uur.. U zal tijdens de week van permanentie de Salduz gsm ter beschikking krijgen.. U zal tijdens de week van permanentie de oproepen van deze gsm moeten beantwoorden en vervolgens zelf de Salduz prestatie leveren of - in geval van tegenstrijdige belangen dan wel overmacht - een advocaat te contacteren die de Salduz prestatie zal verrichten.. U moet eveneens tijdig contact te nemen met de confrater, die permanentie vóór en na u heeft om het overhandigen van de noodtelefoon mogelijk te maken teneinde de continuïteit van de dienstverlening te garanderen.. . Voor verdere toelichting mag u zich steeds wenden tot de medewerkers van het BJB of Mr. Sofie Knuts.