-
BJB – DOSSIERS AFSLUITEN TEGEN UITERLIJK tegen uiterlijk 15.07.2024 + VERLOFPERIODE INGEVEN IN MODULE
De uiterste datum voor het afsluiten van pro deo dossiers is 15.07.2024. Enkel dossiers die dan afgesloten zijn door u komen voor een eerste controle door het BJB in aanmerking. Controleer niet enkel de submap “open”, maar ook de dossiers in de submappen ”open spoedeisend” - “open beëindiging RW” - “open einde JB” - “voorstel afsluiten onvolledig”. Indien u meerwerk zou overwegen te vragen, gelieve dan in ieder geval naast o.a. de conclusies, inleidende aktes, vonnissen, … een gedetailleerde timesheet aan uw stukken toe te voegen. Gelieve ook consequent uw verlofperiodes in te geven op uw advocatenfiche in de BJB module. -
BJB-REMINDER DOSSIERS AFSLUITEN TEGEN UITERLIJK 15.07.2024
De uiterste datum voor het afsluiten van pro deo dossiers is 15.07.2024. Enkel dossiers die dan afgesloten zijn door u komen voor een eerste controle in aanmerking. Controleer niet enkel de submap “open”, maar ook de dossiers in de submappen ”open spoedeisend” - “open beëindiging RW” - “open einde JB” - “voorstel afsluiten onvolledig”. Indien u meerwerk zou overwegen te vragen, gelieve dan in ieder geval een gedetailleerde timesheet aan uw stukken toe te voegen. -
BJB - DOSSIERS AFSLUITEN TEGEN UITERLIJK 15.07.2024
De uiterste datum voor het afsluiten van pro deo dossiers is 15.07.2024. Enkel dossiers die dan afgesloten zijn door u komen voor een eerste controle in aanmerking. Controleer niet enkel de submap “open”, maar ook de dossiers in de submappen ”open spoedeisend” - “open beëindiging RW” - “open einde JB” - “voorstel afsluiten onvolledig”. Indien u meerwerk zou overwegen te vragen, gelieve dan in ieder geval een gedetailleerde timesheet aan uw stukken toe te voegen. -
BALIE LIMBURG ZOEKT NIEUWE VOORZITTER BJB!
U kan zich nog steeds kandidaat stellen voor de functie van voorzitter van het Bureau Juridische Bijstand van Balie Limburg.De huidige voorzitter, Mr. Sofie Knuts, mag haar mandaat niet meer verlengen aangezien ze het aan het einde van haar termijn zit.De functie van voorzitter van het BJB geldt voor een termijn van drie jaren, aanvangend vanaf 1/01/2025 en kan eenmaal verlengd worden voor een periode van drie jaren.Als kandidaat dient u minstens zeven jaar ingeschreven te zijn op het tableau van de Orde van Advocaten van Balie Limburg.U kan zich schriftelijk (mail naar stafhouder@balielimburg.be) kandidaat stellen tot uiterlijk 31/07/2024, met een bijgevoegd beleidsplan.De kandidaten zullen gehoord worden door de stafhouder, en dit voorafgaand aan de eerstvolgende raad van Orde.Nadat de kandidaten gehoord zijn, zal de stafhouder een beslissing nemen met betrekking tot de aan te stellen voorzitter. Hij zal die beslissing op de eerstvolgende raad van Orde voorleggen. Keurt de raad de beslissing af, dan krijgen alle verkiesbare leden van de balie de mogelijkheid om opnieuw een beleidsplan in te dienen bij de secretaris van de raad van de Orde. De raad van de Orde zal op de daaropvolgende vergadering, waarop de kandidaten worden gehoord, een definitieve beslissing nemen.Als bijlage vindt u een uittreksel uit het Gecoördineerd Reglement van Balie Limburg, dat handelt over de voorzitter van het BJB. . . Bijlage: Uittreksel Gecoördineerd Reglement Balie Limburg (voorzitter BJB) . . . -
BJB - UITKERING PRO-DEOVERGOEDING
Vandaag is het Ministerieel Besluit gepubliceerd in het Belgisch Staatblad dat de uitbetaling voor de pro deo vergoeding voor de dossiers afgesloten tijdens de interne controle 2023 op groen licht zet. De geïndexeerde waarde van het intellectuele pro deo punt en de dossierkosten zou 93,97 € per punt bedragen. Betaling zal spoedig volgen. -
VACATURE OVB: 3 AUDITEURS TWEEDELIJNSBIJSTAND
In de organisatie van de tweedelijnsbijstand bij de Vlaamse balies is de OVB met ingang van 1 september 2024 op zoek naar 3 auditeurs. Meer informatie vindt u HIER. -
BJB SALDUZ - VOLLEDIGE KOPIE
In het kader van de kwaliteitscontrole vraagt het BJB om voortaan een volledige kopie van het verhoor toe te voegen als bewijs van de geleverde prestatie. Dank om hier vanaf heden rekening mee te willen houden. -
BJB - FISCALE FICHES PRO-DEOVERGOEDINGEN 2023
U kan de fiscale fiche 281.50 voor aanslagjaar 2024 – inkomsten 2023 downloaden. Het gaat over pro-Deovergoeding die is uitbetaald op 12.06.2023 (dossiers afgesloten in gerechtelijk jaar 2021-2022 met waarde van intellectueel punt / dossierkost van 90,36 EUR en verplaatsingspunt 50,00 EUR). Voor het downloaden van de fiche moet u navigeren naar https://my.advocaat.be. Vervolgens moet u doorgaan naar de tegel “fiscale fiches”. Als u tenslotte naast “adresgegevens” klikt op “fiscale fiches”, kan u uw fiche downloaden. -
BJB - VERHOGING BEDRAG PERSOON TEN LASTE
Sedert 1/05/2024 is het bedrag voor iedere persoon ten laste gestegen tot 348,26 EUR. Voor aanvragen vanaf 1/05/2024 zijn er dan ook andere inkomensgrenzen van toepassing. De juiste inkomensgrenzen kan u terugvinden op deze website onder Documenten BJB -
FISCALE FICHE PRO DEO VERGOEDING 2023
Indien u in 2023 een vergoeding tweedelijnsbijstand heeft ontvangen, dan controleert u best uw fiscale gegevens. De fiscale fiche voor inkomsten 2023 zal namelijk opgesteld worden aan de hand van de fiscale gegevens, die in uw profiel vermeld staan op 16.04.2024. U kan uw fiscale gegevens nakijken op my.advocaat.be -> vervolgens klikken op fiscale fiche. Vanaf mei 2024 kan u dan uw fiscale fiche downloaden. -
MAX. AANTAL DOSSIERS PERMANENTIE GEESTESZIEKEN
Voor het leveren van kwaliteitsvolle bijstand in de dossiers geesteszieken is het voor het BJB en de vrederechters van belang dat wanneer een raadsman eerder bijstand verleende aan een rechtzoekende, diezelfde raadsman ook navolgende bijstand verleent indien er een opvolgingszitting volgt. Op die manier wordt de rechtzoekende bijgestaan door een raadsman die de context en het verhaal van de rechtzoekende reeds kent. Aangezien hierover onduidelijkheid bestaat, herhaalt het BJB dat dossiers waar u een extra aanstelling krijgt voor een rechtzoekende aan wie u eerder al bijstand verleende in het kader van een procedure geesteszieke, deze bijkomende aanstelling niet meetelt voor het maximum van 5 dossiers in de permanentie geesteszieke. -
RECENTE RECHTSPRAAK INZAKE BJB: GEEN REKENING MET IT VOOR BEREKENING BESTAANSMIDDEL
Twee arresten van respectievelijk het Arbeidshof Antwerpen en het Arbeidshof Gent hebben voor een wijziging in de berekening van de bestaansmiddelen door het BJB gezorgd. In principe moet voor de berekening van het netto gezinsinkomen rekening worden gehouden met ieder ander bestaansmiddel, zoals beroepsinkomen, inkomen uit onroerende/roerende goederen, kapitalen, voordelen en zelfs met tekenen waaruit een hogere graad van gegoedheid blijkt. Door de BJB’s werd tot voor kort zowel de inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) alsook de integratietegemoetkoming (IT) mee in rekening gebracht. Echter, tegen een dergelijke beslissing van ons BJB heeft een rechtzoekende beroep aangetekend, hetgeen uiteindelijk geleid heeft tot een arrest van het Arbeidshof Antwerpen dd. 01.12.2023. In dat arrest stelt het Arbeidshof dat een IT dient om de bijkomende kosten voor de integratie van een persoon in de maatschappij te dekken. Anders gezegd, deze vergoeding is bestemd om de kosten voortvloeiend uit de beperkte zelfredzaamheden van een mindervalide en bedoeld om zich te integreren in de samenleving te dekken. Aangezien deze kostenvergoeding niet bedoeld is om de onvoorziene en uitzonderlijke kosten verbonden aan een gerechtelijke procedure te betalen, mag er aldus volgens het Arbeidshof géén rekening mee gehouden worden. Ook het Arbeidshof te Gent oordeelde in haar arrest dd. 26.01.2024 dat er met IT geen rekening mag worden gehouden, nu dit volgens het Arbeidshof een bestaansmiddel is dat een rechtzoekende niet in staat stelt de honoraria van de advocaat te betalen. Er is met andere woorden volgens het oordeel van het Arbeidshof geen sprake van ‘vrije besteding’ van die som. Voortaan moet u aldus bij aanvragen voor rechtzoekenden die dergelijke tegemoetkoming krijgen een onderscheid maken tussen deel IVT (wel mee in rekening) én deel IT (niet mee in rekening). Het BJB weet dat deze opdeling niet blijkt uit de storting én dat u als raadsman mogelijks geconfronteerd wordt met extra administratie. Maar het BJB heeft tot nu nog steeds zelf géén toegang tot databanken en kan terzake zelf géén opzoekingen doen, zodat deze informatie aangeleverd moet worden door de rechtzoekende zelf. -
KEERPUNT IN DE VERGOEDING TWEEDELIJNSBIJSTAND
De extra dag van 2024 heeft gezorgd voor een belangrijk keerpunt in de wijze waarop de prestaties in het kader van de tweedelijnsbijstand zullen vergoed worden. Het Koninklijk Besluit dd. 21.02.2024 werd namelijk gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, waardoor voortaan de waarde van het pro deo punt in de regelgeving wordt verankerd op 90,36 euro en waarvoor er een jaarlijkse indexatie wordt voorzien. Deze wettelijke verankering zorgt ervoor dat het budget voor de tweedelijnsbijstand niet langer een gesloten enveloppe is, een enveloppe waar het budget op voorhand vast lag en de waarde van het punt afhankelijk was van het aantal punten waarover het budget moest worden verdeeld. Voortaan is de waarde dus gekend en zal deze niet langer fluctueren bij een stijging of daling van de uiteindelijk goedgekeurde punten. Eveneens opent deze wijziging eindelijk de weg naar een snellere vergoeding voor de advocaten. Een belangrijke stap, waar er al jaren hard voor werd gewerkt… Dat wilt niet zeggen dat de focus in de tweedelijnsbijstand mag verslappen. Er zijn nog steeds belangrijke stappen die gezet moeten worden in het kader van de tweedelijnsbijstand, zoals de administratieve vereenvoudiging voor de advocaten en het lokale BJB, alsook het verbeteren van de controles en blijvend inzetten op kwaliteitsvolle dienstverlening,.. Iets waarvoor onze balie en BJB-team zich uiteraard blijven engageren. -
START PROEFPROJECT PERMANENTE GEESTESZIEKEN VRED. ST.-TRUIDEN
Waarde confrater Indien u ook dit jaar meewerkt aan de permanentie geesteszieken afdeling Sint-Truiden, vestigen wij uw aandacht erop dat het eerder aangekondigde proefproject start vanaf volgende week, zijnde vanaf de zitting van 24 januari aanstaande. Even ter herinnering de wijzigingen: De zaken worden niet langer op vast uur gesteld.. Op de beschikking dagbepaling zal enkel het aanvangsuur van de zittingstaan. 9 uur als de zitting plaatsvindt op campus Stad 11 uur als de zitting plaatsvindt op campus Melveren Opgelet tussen het versturen van de beschikking dagbepaling en de zitting zelf wisselt een patiënt soms van campus omwille van de noden inzake zorg, dus controleer steeds waar u moet zijn.. Om na te gaan wanneer en waar uw dossier behandeld zal worden moet u daags voor de zitting op de website van de balie (private gedeelte) bij de rollen de volgorde van de dossiers van de zitting consulteren. . Op die manier kan u als aangestelde advocaat zelf een inschatting maken van het tijdstip waarop uw dossier(s) behandel zal/zullen worden. Er worden géén dossiers weerhouden op verzoek van advocaten, om reden dat de zittingen voor de rechtzoekenden in deze bijzondere precaire situatie als stressvol worden ervaren, zodat u zelf ervoor steeds voor moet zorgen dat u voldoende tijdig aanwezig bent.. De zittingslokalen in 2024 ook wijzigen. Op campus Stad zullen de zittingen voortaan plaatsvinden in vergaderzaal ‘Het Beraad’ in gebouw B. Op campus Melveren zullen de zittingen voortaan plaatsvinden in vergaderzaal Roppezaal. Bevraag u best even bij het onthaal.. Oprecht confraterneel Sofie Knuts Voorzitter BJB Limburg