-
UITBETALING PRO DEO-GELDEN
Waarde Confraters, We kregen heden bericht van de OVB dat de gelden zijn binnengekomen en doorgestort zullen worden. Dit betekent dat begin volgende week de bedragen, waarop u recht heeft en betrekking hebben op dossiers die afgesloten werden in de periode 16.07.2023 tot en met 31.12.2023, op jullie rekening zullen staan. Tot slot wenst het hele BJB- team jullie fijne feesten toe! Kristof DriesenVoorzitter BJB -
ENKEL HET ACTUELE AANVRAAGFOMULIER VANAF 1/12/2024
Vanaf 1/12/2024 zal in de pro Deo-dossiers enkel nog het actuele aanvraagformulier (van 1/09/2024) aanvaard worden. U vindt het aanvraagformulier HIER. -
VRIJBLIJVENDE OPLEIDING VREEMDELINGENRECHT VOOR STAGIAIRS (1/2/3E JAAR)
Waarde confraters, Beste stagiairs,Aangezien het vreemdelingenrecht een boeiende materie is, doch vele valkuilen heeft, wenst de balie jullie hierin extra te ondersteunen door middel van een gratis opleiding.Tijdens deze opleiding zullen enkele topics worden aangehaald, dewelke van groot belang kunnen zijn bij het behandelen van deze procedures. Er worden twee opleidingsmomenten voorzien, waartussen jullie kunnen kiezen: - 12.12.2024- 13.12.2024De sessies gaan steeds door van 13u tot 15u in de raadzaal van Balie Limburg, gelegen op de eerste verdieping van het gerechtsgebouw te Hasselt.De opleiding is kosteloos. Inschrijven dient te gebeuren via e-mail (BJB@balielimburg.be), waarbij u dan meedeelt voor welke dag u zich wenst in te schrijven. Met vriendelijke groeten, Kristof Driesen Lisa Ceunen Voorzitter BJB Voorzitter commissie vreemdelingenrecht -
NIEUWE VOORZITTER BJB: MR KRISTOF DRIESEN
Waarde confraters, Jullie wisten ongetwijfeld al dat het mandaat van Mr. Knuts als Voorzitter Bureau Juridische Bijstand Balie Limburg op zijn einde liep en dat onze balie op zoek was naar een nieuwe drijvende kracht voor ons BJB. Op de vergadering van de raad van de Orde Balie Limburg dd. 05.09.2024 werd Mr. Kristof Driesen benoemd tot de nieuwe Voorzitter. Hij zal onmiddellijk aan de slag gaan als Voorzitter, aangezien Mr. Knuts recent door de OVB is benoemd tot één van de 3 Auditeur-managers Tweedelijnsbijstand. We geven hen allebei alvast even de kans om u toe te spreken, doch niet zonder Mr. Sofie Knuts eerst te bedanken voor haar jarenlange grenzeloze inzet. Gekend zijn als het beste BJB van België, gekozen worden voor pilootprojecten, geprezen worden omwille van de uitmuntende werking: het is waar dat dit een gevolg is van teamwork. Alle medewerkers van het BJB (in de ruime zin van het woord) hebben hieraan meegewerkt. Maar de energie en gedrevenheid van Mr. Knuts was echt wel het magische poeder dat BJB Limburg tot huidig topniveau heeft getild. Mr. Driesen, u weet welke uitdaging u te wachten staat, maar we twijfelen er niet aan dat u deze met veel enthousiasme zal aangaan. Oud-Voorzitter Mr. Sofie Knuts: "Aan iedereen met wie ik de eer en het genoegen heb gehad om gedurende de voorbije 12 jaren (waarvan 8 fantastische Limburgse jaren) samen te werken in het kader van het BJB Balie Limburg en de tweedelijnsbijstand: een welgemeende dankjewel. Ik heb mij altijd met veel goesting en plezier ingezet voor het meest fantastische en meest performante BJB van het land. Sedert de fusie hebben wij met BJB Limburg steevast een voortrekkersrol gehad en hebben wij altijd onze schouders gezet in het almaar verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening en het verder optimaliseren/professionaliseren van de tweedelijnsbijstand in Limburg, maar zelfs daarbuiten. En dat kon alleen maar, omdat onze balie bevolkt wordt door hardwerkende en enthousiaste advocaten, die zich dagdagelijks willen inzetten voor het verlenen van toch wel vaak de meeste kwetsbare rechtzoekenden in onze samenleving. Maar ook omdat onze BJB Limburg team bestaat uit stuk voor stuk geëngageerde prachtmensen, zowel onze advocaten-controleurs als de medewerkers van het secretariaat van de balie, maar uiteraard en in de eerste plaats onze superbe medewerkers BJB. In de toekomst zal ik mij verder blijven inzetten voor de tweedelijnsbijstand en het gelijkschakelen van de belangen van rechtzoekenden én advocaten over de baliegrenzen heen. Met veel vertrouwen sta ik mijn plek in Limburg dan ook af aan Mr. Kristof Driesen, die al jaren deel uitmaakt van het BJB team. Forza balie Limburg, maar vooral leve het BJB Limburg…" Voorzitter Mr. Kristof Driesen: Het is een eer en een genoegen om het Voorzitterschap over te nemen van Mr. Knuts, dewelke jarenlang het BJB met grote uitmuntendheid heeft geleid. Een waar voorrecht om haar te mogen opvolgen. Zoals ik van vele andere balies verneem, is BJB Limburg de maatstaf voor andere balies. Iets waarop we allemaal zeer trots mogen zijn. Dit resultaat is er gekomen door een heel team van hardwerkende medewerkers, zowel de medewerkers van het BJB als het secretariaat, de medewerkers binnen de OVB en het fantastische team controleurs van BJB Limburg, maar voornamelijk ook uiteraard jullie, confraters, die zich dagdagelijks inzetten om de belangen te behartigen van mensen die zich in een kwetsbare positie bevinden. Het is een voorrecht om dit werk te mogen verderzetten als Voorzitter na jarenlang controleur te zijn geweest binnen balie Limburg, maar zeker ook een uitdaging. Uiteraard moeten we blijven waken dat kwaliteit van onze dienstverlening gewaarborgd blijft, waarbij zowel aandacht moet geschonken worden aan de belangen van de rechtzoekenden maar ook van onze advocaten. Ik zal mij inzetten om jullie belangen verder te verdedigen en ervoor te zorgen dat het BJB Limburg het warme nest blijft dat het nu reeds is. Dit kan ik niet alleen, maar wel samen met het volledige team waar ik deel van mag uitmaken en waarin het maximale vertrouwen in heb. Een heel dikke welgemeende "merci" aan iedereen! -
JEUGDADVOCATEN
Bij aanvang van het gerechtelijk jaar wilt het BJB nogmaals de nadruk leggen op het reglement van balie Limburg met betrekking tot de bijstand verleend door jeugdadvocaten. Ook volgend gerechtelijk jaar blijft het hoofdprincipe het behouden van de koppeling tussen de minderjarige en diens advocaat, waarbij deze koppeling geldt voor alle dossiers waarin er bijstand nodig is (MOF, VOS, GAS …). De aangestelde jeugdadvocaat moet persoonlijk de bijstand verlenen en mag zich niet laten vervangen (ook niet door kantoorgenoten) behoudens overmacht. In geval van overmacht mag dat enkel door een advocaat eveneens houder van het certificaat ‘bijzondere opleiding jeugdrecht’. Indien vastgesteld wordt dat deze reglementaire bepaling niet wordt gerespecteerd, dan zal er gepast opgetreden worden. -
PERMANENTIE GEESTESZIEKEN: VERPLICHTINGEN
Bij aanvang van het gerechtelijk jaar wilt het BJB nogmaals de nadruk leggen op de verplichtingen, die door de advocaat moet worden nageleefd indien hij of zij medewerking verleent aan de permanentie geesteszieken. Indien u na contactname met de griffie een opdracht tot het verlenen van bijstand aanvaardt, dan moet u persoonlijk de bijstand voor de betrokken rechtziekende verlenen en kan u zich niet laten vervangen, behoudens overmacht. In geval van overmacht verwittigt de advocaat onmiddellijk het BJB en de griffie van het vredegerecht. De aanstelling door het BJB is een persoonlijke aanstelling. Dat betekent dat de aangestelde advocaat zelf de rechtzoekende op voorhand moet bezoeken in de instelling, dat de aangestelde advocaat zelf het dossier ter griffie inkijkt, dat de aangestelde advocaat zelf de bijstand op de zitting verleent én dat na vonnis de aangestelde advocaat het nodige doet voor bespreking met de rechtzoekende. Een advocaat die voormelde verplichtingen niet wil of kan naleven, kan niet deelnemen aan de permanentie. -
NIEUWE NOMENCLATUUR BJB OP 1/09/2024
Ingevolge het arrest van de Raad van State dd. 22/09/2023 (nr. 257.407) werd het Ministerieel Besluit tot vaststelling van de nomenclatuur van de punten voor prestaties tweedelijnsbijstand vernietigd. Door de publicatie van het Ministerieel Besluit dd. 26/8/2024 wordt de continuïteit en rechtszekerheid in de tweedelijnsbijstand gewaarborgd. Het nieuwe Ministerieel Besluit stemt grotendeels overeen met de inhoud van het vernietigde besluit, met uitzondering van enkele aanpassingen in wetgeving en procedures sedert 2016. Vanuit het BJB willen we benadrukken dat ook in de toekomst het verder optimaliseren en aanpassen van de nomenclatuur een belangrijk aandachtspunt zal blijven en er blijvend geijverd zal worden voor een grondigere herziening. -
BJB - DOSSIERS AFSLUITEN TEGEN UITERLIJK 15.07.2024
De uiterste datum voor het afsluiten van pro deo dossiers is 15.07.2024. Enkel dossiers die dan afgesloten zijn door u komen voor een eerste controle in aanmerking. Controleer niet enkel de submap “open”, maar ook de dossiers in de submappen ”open spoedeisend” - “open beëindiging RW” - “open einde JB” - “voorstel afsluiten onvolledig”. Indien u meerwerk zou overwegen te vragen, gelieve dan in ieder geval een gedetailleerde timesheet aan uw stukken toe te voegen. -
BJB - UITKERING PRO-DEOVERGOEDING
Vandaag is het Ministerieel Besluit gepubliceerd in het Belgisch Staatblad dat de uitbetaling voor de pro deo vergoeding voor de dossiers afgesloten tijdens de interne controle 2023 op groen licht zet. De geïndexeerde waarde van het intellectuele pro deo punt en de dossierkosten zou 93,97 € per punt bedragen. Betaling zal spoedig volgen. -
BJB SALDUZ - VOLLEDIGE KOPIE
In het kader van de kwaliteitscontrole vraagt het BJB om voortaan een volledige kopie van het verhoor toe te voegen als bewijs van de geleverde prestatie. Dank om hier vanaf heden rekening mee te willen houden. -
BJB - FISCALE FICHES PRO-DEOVERGOEDINGEN 2023
U kan de fiscale fiche 281.50 voor aanslagjaar 2024 – inkomsten 2023 downloaden. Het gaat over pro-Deovergoeding die is uitbetaald op 12.06.2023 (dossiers afgesloten in gerechtelijk jaar 2021-2022 met waarde van intellectueel punt / dossierkost van 90,36 EUR en verplaatsingspunt 50,00 EUR). Voor het downloaden van de fiche moet u navigeren naar https://my.advocaat.be. Vervolgens moet u doorgaan naar de tegel “fiscale fiches”. Als u tenslotte naast “adresgegevens” klikt op “fiscale fiches”, kan u uw fiche downloaden. -
BJB - VERHOGING BEDRAG PERSOON TEN LASTE
Sedert 1/05/2024 is het bedrag voor iedere persoon ten laste gestegen tot 348,26 EUR. Voor aanvragen vanaf 1/05/2024 zijn er dan ook andere inkomensgrenzen van toepassing. De juiste inkomensgrenzen kan u terugvinden op deze website onder Documenten BJB -
FISCALE FICHE PRO DEO VERGOEDING 2023
Indien u in 2023 een vergoeding tweedelijnsbijstand heeft ontvangen, dan controleert u best uw fiscale gegevens. De fiscale fiche voor inkomsten 2023 zal namelijk opgesteld worden aan de hand van de fiscale gegevens, die in uw profiel vermeld staan op 16.04.2024. U kan uw fiscale gegevens nakijken op my.advocaat.be -> vervolgens klikken op fiscale fiche. Vanaf mei 2024 kan u dan uw fiscale fiche downloaden. -
MAX. AANTAL DOSSIERS PERMANENTIE GEESTESZIEKEN
Voor het leveren van kwaliteitsvolle bijstand in de dossiers geesteszieken is het voor het BJB en de vrederechters van belang dat wanneer een raadsman eerder bijstand verleende aan een rechtzoekende, diezelfde raadsman ook navolgende bijstand verleent indien er een opvolgingszitting volgt. Op die manier wordt de rechtzoekende bijgestaan door een raadsman die de context en het verhaal van de rechtzoekende reeds kent. Aangezien hierover onduidelijkheid bestaat, herhaalt het BJB dat dossiers waar u een extra aanstelling krijgt voor een rechtzoekende aan wie u eerder al bijstand verleende in het kader van een procedure geesteszieke, deze bijkomende aanstelling niet meetelt voor het maximum van 5 dossiers in de permanentie geesteszieke. -
RECENTE RECHTSPRAAK INZAKE BJB: GEEN REKENING MET IT VOOR BEREKENING BESTAANSMIDDEL
Twee arresten van respectievelijk het Arbeidshof Antwerpen en het Arbeidshof Gent hebben voor een wijziging in de berekening van de bestaansmiddelen door het BJB gezorgd. In principe moet voor de berekening van het netto gezinsinkomen rekening worden gehouden met ieder ander bestaansmiddel, zoals beroepsinkomen, inkomen uit onroerende/roerende goederen, kapitalen, voordelen en zelfs met tekenen waaruit een hogere graad van gegoedheid blijkt. Door de BJB’s werd tot voor kort zowel de inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) alsook de integratietegemoetkoming (IT) mee in rekening gebracht. Echter, tegen een dergelijke beslissing van ons BJB heeft een rechtzoekende beroep aangetekend, hetgeen uiteindelijk geleid heeft tot een arrest van het Arbeidshof Antwerpen dd. 01.12.2023. In dat arrest stelt het Arbeidshof dat een IT dient om de bijkomende kosten voor de integratie van een persoon in de maatschappij te dekken. Anders gezegd, deze vergoeding is bestemd om de kosten voortvloeiend uit de beperkte zelfredzaamheden van een mindervalide en bedoeld om zich te integreren in de samenleving te dekken. Aangezien deze kostenvergoeding niet bedoeld is om de onvoorziene en uitzonderlijke kosten verbonden aan een gerechtelijke procedure te betalen, mag er aldus volgens het Arbeidshof géén rekening mee gehouden worden. Ook het Arbeidshof te Gent oordeelde in haar arrest dd. 26.01.2024 dat er met IT geen rekening mag worden gehouden, nu dit volgens het Arbeidshof een bestaansmiddel is dat een rechtzoekende niet in staat stelt de honoraria van de advocaat te betalen. Er is met andere woorden volgens het oordeel van het Arbeidshof geen sprake van ‘vrije besteding’ van die som. Voortaan moet u aldus bij aanvragen voor rechtzoekenden die dergelijke tegemoetkoming krijgen een onderscheid maken tussen deel IVT (wel mee in rekening) én deel IT (niet mee in rekening). Het BJB weet dat deze opdeling niet blijkt uit de storting én dat u als raadsman mogelijks geconfronteerd wordt met extra administratie. Maar het BJB heeft tot nu nog steeds zelf géén toegang tot databanken en kan terzake zelf géén opzoekingen doen, zodat deze informatie aangeleverd moet worden door de rechtzoekende zelf. -
KEERPUNT IN DE VERGOEDING TWEEDELIJNSBIJSTAND
De extra dag van 2024 heeft gezorgd voor een belangrijk keerpunt in de wijze waarop de prestaties in het kader van de tweedelijnsbijstand zullen vergoed worden. Het Koninklijk Besluit dd. 21.02.2024 werd namelijk gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, waardoor voortaan de waarde van het pro deo punt in de regelgeving wordt verankerd op 90,36 euro en waarvoor er een jaarlijkse indexatie wordt voorzien. Deze wettelijke verankering zorgt ervoor dat het budget voor de tweedelijnsbijstand niet langer een gesloten enveloppe is, een enveloppe waar het budget op voorhand vast lag en de waarde van het punt afhankelijk was van het aantal punten waarover het budget moest worden verdeeld. Voortaan is de waarde dus gekend en zal deze niet langer fluctueren bij een stijging of daling van de uiteindelijk goedgekeurde punten. Eveneens opent deze wijziging eindelijk de weg naar een snellere vergoeding voor de advocaten. Een belangrijke stap, waar er al jaren hard voor werd gewerkt… Dat wilt niet zeggen dat de focus in de tweedelijnsbijstand mag verslappen. Er zijn nog steeds belangrijke stappen die gezet moeten worden in het kader van de tweedelijnsbijstand, zoals de administratieve vereenvoudiging voor de advocaten en het lokale BJB, alsook het verbeteren van de controles en blijvend inzetten op kwaliteitsvolle dienstverlening,.. Iets waarvoor onze balie en BJB-team zich uiteraard blijven engageren. -
START PROEFPROJECT PERMANENTE GEESTESZIEKEN VRED. ST.-TRUIDEN
Waarde confrater Indien u ook dit jaar meewerkt aan de permanentie geesteszieken afdeling Sint-Truiden, vestigen wij uw aandacht erop dat het eerder aangekondigde proefproject start vanaf volgende week, zijnde vanaf de zitting van 24 januari aanstaande. Even ter herinnering de wijzigingen: De zaken worden niet langer op vast uur gesteld.. Op de beschikking dagbepaling zal enkel het aanvangsuur van de zittingstaan. 9 uur als de zitting plaatsvindt op campus Stad 11 uur als de zitting plaatsvindt op campus Melveren Opgelet tussen het versturen van de beschikking dagbepaling en de zitting zelf wisselt een patiënt soms van campus omwille van de noden inzake zorg, dus controleer steeds waar u moet zijn.. Om na te gaan wanneer en waar uw dossier behandeld zal worden moet u daags voor de zitting op de website van de balie (private gedeelte) bij de rollen de volgorde van de dossiers van de zitting consulteren. . Op die manier kan u als aangestelde advocaat zelf een inschatting maken van het tijdstip waarop uw dossier(s) behandel zal/zullen worden. Er worden géén dossiers weerhouden op verzoek van advocaten, om reden dat de zittingen voor de rechtzoekenden in deze bijzondere precaire situatie als stressvol worden ervaren, zodat u zelf ervoor steeds voor moet zorgen dat u voldoende tijdig aanwezig bent.. De zittingslokalen in 2024 ook wijzigen. Op campus Stad zullen de zittingen voortaan plaatsvinden in vergaderzaal ‘Het Beraad’ in gebouw B. Op campus Melveren zullen de zittingen voortaan plaatsvinden in vergaderzaal Roppezaal. Bevraag u best even bij het onthaal.. Oprecht confraterneel Sofie Knuts Voorzitter BJB Limburg