-
EXAMEN MAGISTRAAT IN OPLEIDING OPTIE SOCIAAL RECHT
Lieve confraters Inzake laat mevrouw de voorzitter van de arbeidsrechtbank het volgende weten: Het examen MIO (voorheen gerechtelijke stage) wordt dit jaar ook georganiseerd met de optie sociaal recht. Kandidaten kunnen dan hun parketopleiding volgen bij een auditoraat en hun zetelopleiding bij de arbeidsrechtbanken. Dit is een warme oproep om zich kandidaat te stellen. Met confraternele groeten Natascha Bielen Stafhouder -
VACATURES RECHTER REA LIMBURG
In het Belgisch Staatsblad van 20.06.2025 werden 2 vacatures van rechter REA Limburg gepubliceerd. Rechterlijke Orde. - Vacante betrekkingen, bl. 55137: Hoven en rechtbanken : - rechter in de rechtbank van eerste aanleg: Limburg : 2. Men vroeg ons dit te willen verspreiden. -
DIENSTREGELING GERECHTELIJK VERLOF 2025 REA LIMBURG
Als BIJLAGE vindt u de beschikking houdende de dienst en de terechtzittingen voor het gerechtelijk verlof 2025. -
DIENSTREGELING GERECHTELIJK VERLOF 2025 ORB
De voorzitter van de ondernemingsrechtbank, Dhr. Tijs Laurens, deelt mij volgende info mee: In bijlage treft u uittreksel van de beschikking van vandaag 2 juni 2025 m.b.t. de dienstregeling van de Ondernemingsrechtbank tijdens de gerechtelijke vakantie 2025. Er zijn een aantal punten waar ik u graag attent op maak: Insolventiezittingen vinden wekelijks plaats in elke afdeling behalve Tongeren-Borgloon. De insolventieketen voor Limburg wordt immers sinds april 2024 gecentraliseerd in Hasselt;. In Hasselt en Antwerpen wordt telkens een onderscheiden zitting gehouden voor insolventie en anderzijds gemeen recht;. In Antwerpen vindt elke week een zitting gemeen recht plaats. In de andere afdelingen om de twee weken (telkens afwisselend Hasselt/Tongeren-Borgloon resp. Mechelen/Turnhout);. Alle zittingen vangen aan om 10u.00.. -
NIEUWE LEIDRAAD KAMERS VOOR MINNELIJKE SCHIKKING
Zoals u weet, behoort het tot de wettelijke opdracht van de rechter om in elke stand van het geding een minnelijke oplossing van de geschillen te bevorderen. In dat kader hebben de schikkingsrechters van de ondernemingsrechtbank de leidraad over de werking van de kamers voor minnelijke schikking bijgewerkt. Het doel van deze leidraad is om advocaten, burgers, ondernemingen en overheden te informeren over hoe de Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg partijen kan brengen tot een minnelijke oplossing van hun geschil. -
COMMUNICATIE JUSTRESTART
Gelieve hier kennis te willen nemen van het schrijven van Mw. De Rieck, voorzitter arbeidsrechtbank Antwerpen, aangaande JustRestart. -
GERECHTELIJKE VAKANTIE 2025 ARBEIDSHOF ANTWERPEN
Bekijk HIER de dienstregeling van het arbeidshof Antwerpen gedurende de gerechtelijke vakantie 2025. -
WIJZIGING DIENSTREGELING HOF VAN BEROEP ANTWERPEN
Dhr. Bart Willockx, eerste voorzitter van het hog van beroep te Antwerpen, bezorgt ons deze beschikking aangaande wijziging van de dienstregeling. -
REKENTOOL HOBIN ONDERHOUDSBIJDRAGEN (UPDATE)
Lieve confraters Inzake laat raadsheer Hobin mij het volgende weten in verband met de zeer gekende rekentool onderhoudsbijdragen: "Ik ben zo vrij u allen opnieuw aan te schrijven i.v.m. de rekentool onderhoudsbijdragen. N.a.v. het vijfjarig bestaan van de rekentool werd de rekentool volledig geactualiseerd . De voornaamste wijzigingen/aanvullingen betreffen: het aantal kinderen dat in de berekening kan betrokken worden werd opgetrokken tot 8, de IGAK-tabel met betrekking tot de kinderkost werd aangepast (enerzijds aan 8 kinderen, anderzijds met meerdere inkomensschalen en met een groter verschil tussen de kost van het enig kind en van het volgende kind), en er werd een oplossing gezocht voor de omgang met niet-gemeenschappelijke eigen kinderen. Er werd een nieuwe begeleidende tekst geschreven die intussen gepubliceerd werd in het Tijdschrift voor Familierecht (T.Fam., 2025/05, p. 148-173 (Hobin R., Dedrie L. en Wellekens K., “De rekentool onderhoudsbijdragen geactualiseerd, met beknopte handleiding”). Via onderstaande link ziet u reeds hoe e.e.a. gepubliceerd wordt op de website van het hof van beroep te Antwerpen: https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl/node/3520 Gezien het gebruiksgemak van deze tool, wou ik u dit heuglijek nieuws zeker niet onthouden. Oprecht confraterneel Uw stafhouder -
TOESPRAAK EERSTE VOORZITTER WILLOCKX EN PROCUREUR GENERAAL VERMEIREN 8/05/2025
Naar aanleiding van de protestactie van vandaag aan het Vlinderpaleis te Antwerpen, bezorg ik u hierbij de toespraak van eerste voorzitter Willockx en procureur generaal Vermeiren. -
RAADKAMER: HANDLEIDING AANVRAAG INDIENEN VIA JUST ON WEB
De griffie van de raadkamer te Hasselt bezorgt ons een handleiding over hoe men een aanvraag kan indienen via Just on web. De handleiding vindt u HIER. -
KAMER VOOR MINNELIJKE SCHIKKING - ARBEIDSRECHTBANK ANTWERPEN
De voorzitter van de Arbeidsrechtbank Antwerpen, Mw. Mieke De Rieck, vraagt ons volgende informatie te verspreiden: Ik bezorg u in bijlage de brochure (ANTWERPEN - HASSELT) die de basisinformatie bevat over de Kamer voor Minnelijke Schikking van de arbeidsrechtbank Antwerpen. U bent immers een bevoorrechte partner in onze doelstelling de optie KMS bekend te maken aan toekomstige procespartijen. We geloven in de KMS als alternatief voor een gerechtelijke procedure of als een extra kans (naast de procedure ten gronde) om een geschil tussen werkgever-werknemer op te lossen. Een procedure KMS heeft verschillende troeven, die een klassieke procedure niet heeft: Alles wat wordt gezegd in de KMS is vertrouwelijk. Schending van deze vertrouwelijkheidsplicht kan worden gesanctioneerd. De rechters in de KMS zullen nooit zetelen in een procedure ten gronde tussen dezelfde partijen.. Er is geen rolrecht verschuldigd en er zijn geen bijkomende proceskosten. De procedure KMS is dus kosteloos.. De procedure is snel, laagdrempelig en informeel. Op eenvoudig verzoek kan de verzoeningspoging bij de KMS worden opgestart. Vervolgens roept de griffier de partijen binnen de maand op in raadkamer. De verzoeningspoging verloopt mondeling. Er kunnen documenten worden meegebracht. Elke partij kan zich laten bijstaan door een raadsman of een afgevaardigde van een vakorganisatie.. De expertise van de (leken)rechters en het neutrale terrein kunnen een positieve invloed hebben op het bereiken van een akkoord.. De partijen behouden zelf de controle over het verloop van de verzoeningspoging.. Als de partijen een verzoening bereiken, wordt dit door de KMS vastgelegd in een proces-verbaal van minnelijke schikking of een akkoordvonnis.. -
VACATURES PLAATSVERVANGEND RECHTER (REA LIMBURG)
In het Belgisch Staatsblad van 28.03.2025 is een vacature verschenen van plaatsvervangend rechter in de rechtbank van eerste aanleg Limburg. https://hrj.be/admin/storage/hrj/3.-mb-bs-2025-03-28.pdf Om tot plaatsvervangend rechter te worden benoemd, dienen de kandidaten te voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 192 van het Gerechtelijk Wetboek. -
VACATURES PLAATSVERVANGEND RECHTER
De voorzitter van de ondernemingsrechtbank Antwerpen maakt ons attent op het feit da er veel vacatures zijn verschenen in het Belgisch Staatsblad. Er zijn twaalf plaatsen in de ondernemingsrechbtank, waar men versterking zoekt in alle vijf de afdelingen. Wie vragen heeft over de functie, mag rechtstreeks contact opnemen met de voorzitter via tijs.laurens@just.fgov.be. -
ARBEIDSRECHTBANK: KAMER VOOR MINNELIJKE SCHIKKING
De voorzitter van de Arbeidsrechtbank te Antwerpen, bezorgt ons volgende informatie: Zoals u weet hebben wij in de afdeling Hasselt en Antwerpen een Kamer voor Minnelijke Schikking ingericht voor de materie van het arbeidsrecht. Om het initiatief beter bekend te maken, gaan we vanaf 1 april 2025 de brief in bijlage (info aan de ene zijde, modelverzoekschrift aan de andere zijde) toevoegen bij elke oproepingsbrief (verzoekschrift geacht op tegenspraak). In geval van inleiding via dagvaarding, gaan we de brief apart versturen voor de datum van de inleidende zitting. We vermelden uitdrukkelijk dat bijstand door een raadsman mogelijk is omdat de rol van de advocaat cruciaal is in het aanvatten en het slagen van een KMS. -
VACATURE RAAD VOOR VREEMDELINGENBETWISTING
De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen is op zoek naar één Nederlandstalige en één Franstalige rechter in vreemdelingenzaken en legt tevens een wervingsreserve aan dei twee jaar geldig is. KLIK HIER VOOR MEER INFO (NL) KLIK HIER VOOR MEER INFO (FR) -
NIEUWE ZITTINGSREGELING BIJ POLITIERECHTERS GENT
Wij ontvangen volgend bericht van de stafhouder te Gent, met verzoek hiermee rekening te willen houden: Geachte consorores, confratersIn overleg met de voorzitter en politierechters Oost-Vlaanderen, afdeling Gent, is bij wijze van experiment een regeling overeengekomen over de behandeling van de zaken bij de diverse politierechters: Vanaf maart 2025 geldt volgende regeling van de zittingen: de advocaten kunnen bij voorrang op burgers hun zaken pleiten tussen 09u00 en 10u30. daarna wordt afwisselend zaak advocaat/zaak burger in persoon behandeld.. Hierdoor wordt de professionele activiteit van de advocaat gerespecteerd, maar ook de burger die in persoon vanaf 09u00 aanwezig is voor de behandeling van haar/zijn zaak.Uiteraard zal enige soepelheid vereist zijn bij advocaten en magistraten, maar dit mag geen probleem zijn voor dit experiment. * Mag ik u vragen - in respect voor de magistraten en griffiers - om zodra u weet heeft van uw dossier uw tussenkomst te melden aan de griffie én te melden of u tussen 09u00 en 10u30 zal aanwezig zijn zodat de politierechter en de griffier beter zicht heeft op haar/zijn zitting. * Het experiment wordt geëvalueerd met de advocaten en politierechters begin juni 2025.Beste groetenFrank Van Vlaenderenstafhouder . -
PAASVERLOF HOF VAN BEROEP ANTWERPEN (update 19/02/2025)
Als BIJLAGE vindt u kopie van de beschikking van voorzitter B. Willocx aangaande het paasverlof binnen het hof van beroep te Antwerpen. -
OPROEP KANDIDATEN EXAMEN PLAATSVERVANGEND RECHTER
In het B.S. van 27.01.2025 verscheen de: oproep tot kandidaten voor het examen dat toegang verleent tot het ambt van plaatsvervangend rechter. III. FOD JUSTITIE (1) Hoge Raad voor de Justitie Bericht. - Examen dat toegang verleent tot het ambt van plaatsvervangend rechter en plaatsvervangend raadsheer (eerste semester 2025). - Oproep tot de kandidaten. - Inschrijvingsprocedure langs elektronische weg, bl. 19486 -
WIJZIGING DIENSTREGELING REA LIMBURG, AFDELING TONGEREN-BORGLOON
Gelieve kennis te willen nemen van de beschikking van de afdelingsvoorzitter van de REA Limburg, afdeling Tongeren-Borglaan, aangaande de dienstregeling. KLIK HIER VOOR DE BESCHIKKING -
ORGANISATIE RECHTBANKEN
Lieve Confraters, Inzake wordt mij gevraagd jullie volgend mede te delen: Door de fusie van de gemeentes Tongeren en Borgloon dient ook de naam van de rechtbanken dan wel onderafdelingen aangepast te worden. Waar u vroeger schreef Tongeren dient u dit thans te vervangen door Tongeren-Borgloon. Hetzelfde geldt trouwens voor het Vredegerecht van Bilzen-Hoeselt.. Op 07.01.2025 is het K.B. van 17.12.2024 gepubliceerd waarbij de eenmaking van de griffies van de afdeling van de Politierechtbank Limburg wordt voorzien.17 december 2024. - Koninklijk besluit tot het verbinden van de griffies van de afdelingen van de politierechtbank Limburg, bl. 784: . Artikel 1. Aan de afdelingen Hasselt, Beringen en Sint-Truiden van de politierechtbank Limburg, wordt eenzelfde griffie verbonden, genaamd griffie van de politierechtbank Limburg, afdelingen Hasselt, Beringen en Sint-Truiden, met zetel te Hasselt. Art. 2. Aan de afdelingen Tongeren-Borgloon, Genk en Maaseik van de politierechtbank Limburg, wordt eenzelfde griffie verbonden, genaamd griffie van de politierechtbank Limburg, afdelingen Tongeren-Borgloon, Genk en Maaseik, met zetel te Tongeren-Borgloon. Art. 3. Artikel 1 treedt in werking op 1 februari 2025. De Koning bepaalt de inwerkingtreding van artikel 2. Vanaf 01.02.2025 worden de griffies van de afdelingen Beringen en Sint-Truiden overgeplaatst naar Hasselt, zodat er voor de drie afdelingen van het voormalige arrondissement Hasselt nog 1 centrale griffie zal zijn gelegen in Hasselt, in de lokalen waar de griffie van de afdeling Hasselt thans ook gehuisvest is. Vanaf die datum zullen alle handelingen zoals daar zijn inzage van dossiers, vonnissen, aantekenen van hoger beroep, inleveren en ophaling van rijbewijs, neerlegging van besluiten en stukken, enz… alleen nog in Hasselt kunnen gebeuren. In het voormalige arrondissement Tongeren-Borgloon zal een gelijke operatie gepland worden voor de afdelingen Genk en Maaseik doch hiervoor dient eerst het voorziene gebouw gerenoveerd te worden en dit zal dus nog niet zijn voor de eerste jaren. Verdere berichtgeving hieromtrent volgt. Ik begrijp de verontrusting van confraters over het moeilijk bereikbaar maken van de politierechtbank, zijnde een nabijheidsrechtbank, voor de rechtsonderhorigen. Ik kan u mededelen dat de zitting wel blijven plaatsvinden in Beringen en Sint-Truiden alsmede in Maaseik. Op termijn is ook voorzien dat in Genk er een zitting van de politierechtbank zou komen. Het betreft dus enkel de griffies. Ik zal, zodra de nieuwe korpschef benoemd is, de gesprekken aangaan om na te gaan of er meer praktische oplossingen kunnen bedacht worden. Digitale inzage van het dossier zou bijvoorbeeld al een deel van de problemen kunnen oplossen. Ik wil u eraan herinneren dat rijbewijzen steeds aangetekend kunnen opgestuurd worden. Men moet dan wel een meerkost betalen om ze ook aangetekend te laten terugsturen. Ik houd u verder op de hoogte. Oprecht confraterneel, Uw stafhouder -
OPENINGSUREN PARKET LIMBURG
Lieve confraters Inzake kregen we melding van het parket dat vanaf 2/01/2025 de openingsuren van het parket van de Procureur des Konings Limburg (afdeling Hasselt en afdeling Tongeren) aangepast worden. Het parket zal alsdan van maandag tot en met vrijdag fysiek enkel geopend zijn voor externen tussen 9u00 en 12u00 en tussen 14u00 en 15u30. Telefonisch blijven zij wel bereikbaar tijdens de eerder gekende openingsuren van griffies en parketten. U zal hiermee rekening willen houden. Oprecht confraterneel Natascha Bielen Stafhouder -
NIEUWE KANDIDAAT-CURATOREN?
De voorzitter van de ondernemingsrechtbank Antwerpen, Dhr. Tijs Laurens, deelt ons het volgende mee: Overeenkomstig artikel 1 van het KB van 5 december 1997 dienen de advocaten die wensen ingeschreven te worden op de curatorenlijst, voor 1 maart een schriftelijke aanvraag in te dienen bij de voorzitter van de ondernemingsrechtbank. Zij dienen daarbij een dossier te voegen, dat alle nuttige stukken die getuigen van hun bijzondere opleiding en van hun bekwaamheid op het gebied van vereffeningsprocedures bevat. Kandidaturen mogen overgemaakt worden aan het secretariaat: per mail (orb.antwerpen.secr.voorz@just.fgov.be), door neerlegging ter griffie of per post (Bolivarplaats 20, bus 7, 2000 Antwerpen). Zij kunnen hierbij een voorkeur voor een afdeling aangeven. De procedure tot opname op de lijst van nieuwe kandidaat-curatoren is bepaald in artikel XX.122 WER en voormeld KB van 5 december 1997. Ik voeg bijgaand een algemeen competentieprofiel, met een bijlage over de verwachte kennis van "boekhouding en bedrijfsvoering", dat binnen de schoot van de rechtbank opgesteld werd en door de Algemene Vergadering van beroepsmagistraten goedgekeurd werd. De leden van onze werkgroep insolventie hebben aangegeven dat zij bereid zijn om kort na 1 maart de proef waarin gepeild wordt naar de verwachte kennis van "boekhouding en bedrijfsvoering" opnieuw te organiseren. Deze proef kadert in het voorafgaand advies van de voorzitter van de ondernemingsrechtbank (art. 1§2 van het voormelde KB).Het is uiteindelijk de Algemene Vergadering van de beroepsmagistraten die zal beslissen over al dan niet opname op de lijst van curatoren (art. 340, 8° Ger. W.). -
EVALUATIE NIEUWE TOEPASSING ART. 747 GER. W. DOOR ORB
Lieve confraters, Inzake vraagt de heer afdelingsvoorzitter van de Ondernemingsrechtbank te Antwerpen, afdeling Limburg jullie het volgende te melden. Men ziet op niveau van de rechtbank zeker de positieve impact van het ‘nieuwe systeem art. 747 Ger.W.’, zijnde termijnverlening in een luik A met nadien bepaling van de rechtsdag in een deel B. Waar men in eerste instantie merkte dat een te snelle bepaling van de rechtsdag na het aflopen van de termijnen zorgde voor agendaproblemen van de advocaten, heeft men dit thans opgelost door een rechtsdag ongeveer twee maanden na de laatste termijn te bepalen. Het is duidelijk dat dit minder agendastress geeft aan de leden van onze balie, hetgeen alleen maar toegejuicht kan worden. De heer voorzitter vraagt wel dat, om het systeem ideaal te laten werken, er zou gelet worden op volgende punten: 1. Wanneer zich na het verstrijken van de conclusietermijn, een nieuw ter zake dienend feit of een nieuw stuk in de zin van 748 § 2 eerste lid Ger.W. zou voordoen, dan dient er onmiddellijk een verzoekschrift tot bepaling van bijkomende conclusietermijnen neergelegd te worden. Aldus kan de rechtbank uitspraak doen over het verzoek art. 748 Ger.W. Het heeft immers weinig zin dat alsdan een beschikking 747 Ger.W. deel B wordt uitgesproken waarbij een rechtsdag wordt bepaald en een pleitduur wordt gereserveerd die op deze manier mogelijks niet kan benut worden. Het voordeel is tweeërlei: enerzijds gaat er voor partijen minder tijd verloren tussen de laatste conclusietermijn en het bepalen van de rechtsdag, gezien de rollen geoptimaliseerd worden, en anderzijds dient de rechtbank ook geen onnodig dubbel werk te verrichten bij de toebedeling van de dossiers aan de pleitkamers. 2. Indien partijen beslissen hun conclusietermijnen minnelijk op te schuiven, verzoekt de rechtbank om ook hen hiervan in kennis te willen stellen (uiteraard enkel indien deze beslissing impliceert dat de laatste termijn ook opgeschoven wordt). Zo weet de rechtbank wanneer de beschikking deel B kan opgesteld worden en dient ook de griffie niet telkens te telefoneren naar partijen om hun intenties te kennen wanneer men merkt dat er geen synthesebesluiten werden opgesteld. 3. Wanneer partijen hun laatste termijn niet benutten, worden zij verzocht dit schriftelijk te laten weten aan de griffie. Op deze wijze kan er sneller een rechtsdag bepaald worden. 4. Er wordt nog eens benadrukt dat het intussen oude zeer aangaande het uploaden van bestanden op E-Deposit op correcte wijze dient te gebeuren. Zoals u weet kan u documenten uploaden op drie wijzen: Als conclusie, die wordt afgedrukt. Als brief, die wordt afgedrukt. Als stukkenbundel, dat niet wordt afgedrukt en waarvan gevraagd wordt dat u steeds een papieren exemplaar zou meebrengen naar de zittingDe rechtbank dient vast te stellen dat zeer frequente benaming van de documenten niet correct is, hetgeen tot gevolg heeft dat deze onterecht wel of niet wordt afgedrukt, onterecht wel of niet wordt geïnventariseerd en onterecht wel of niet wordt doorgenomen voor aanvang van de zitting.. Mag ik u allen verzoeken, gezien onze gekende positieve en constructieve samenwerking met de rechtbanken, met bovenstaande rekening te houden? De afdelingsvoorzitter van de ondernemingsrechtbank dankt u in ieder geval al van harte. Met confraternele groeten, Uw stafhouder -
OPROEP KANDIDATEN EXAMEN BEROEPSBEKWAAMHEID
Bij toepassing van artikel 259bis-10 van het Gerechtelijk Wetboek, zullen de Nederlandstalige en Franstalige benoemings- en aanwijzingscommissies van de Hoge Raad voor de Justitie overgaan tot de organisatie van een examen inzake beroepsbekwaamheid. Het examen inzake beroepsbekwaamheid is bedoeld om de voor de uitoefening van het ambt van magistraat noodzakelijke maturiteit en bekwaamheid te beoordelen (artikel 259bis-9 van het Gerechtelijk Wetboek). De kandidaturen dienen uiterlijk op 18 december 2024 om 12u ('s middags), dit enkel langs elektronische weg, ingediend te worden via de website van de Hoge Raad voor de Justitie (www.hrj.be, zie het inschrijvingsformulier onder de rubriek "loopbaan-magistratuur/examens "). HIER VINDT U MEER INFORMATIE -
VERGELIJKEND EXAMEN TOT DE GERECHTELIJKE STAGE
In het Belgisch Staatsblad van 14.10.2024 werd een oproep gepubliceerd om in te schrijven voor het vergelijkend examen dat toegang geeft tot de gerechtelijke stage. KLIK HIER voor meer informatie. -
VERZOEKSCHRIFTEN KOSTELOZE RECHTSBIJSTAND ARBEIDSRECHTBANK (ART. 664 EN 665 GER. W.)
Mevrouw Mieke De Rieck, voorzitter van de Arbeidsrechtbank Antwerpen, schrijft ons aan n.a.v. een veelvoorkomend probleem inzake verzoekschriften kosteloze rechtsbijstand (art. 664 en 665 Ger. W.) neergelegd op de griffies van de Arbeidsrechtbank en vraagt de leden van de balie rekening te willen houden met het volgende: Indien een procedure wordt ingeleid en gevoerd door een sociaal verzekerde tegen een instelling van sociale zekerheid, verloopt de procedure geheel kosteloos. De procedure kan kosteloos ingeleid worden via vereenvoudigd verzoekschrift (Art. 704 §2 Ger. W.);. Er zijn geen rolrechten verschuldigd;. De gerechtskosten (ook deze van een eventuele gerechtsdeskundige) zijn altijd ten laste van de instelling (behoudens tergend en roekeloos geding);. Er is een vrijstelling van de bijdrage voor het fonds juridische tweede lijnsbijstand;. De betekening van het vonnis gebeurt door de griffier met gerechtsbrief (art. 792 lid 2 Ger. W.).. Met andere woorden: de verzoekschriften zijn zonder voorwerp. Het neerleggen van de verzoekschriften kost tijd en geld van diegenen die het verzoek behandelen, gaande van de raadsman, het BJB, de griffie en de magistraat. De aanstelling van de raadsman wordt ook vergoed met schaarse publieke middelen, waarmee men zuinig dient om te springen. Gelieve in de toekomst rekening te willen houden met het bovenstaande, waarvoor dank. -
DIGITALE INZAGE DOSSIER KI HOF VAN BEROEP ANTWERPEN
De Eerste Voorzitter van het Hof van Beroep te Antwerpen, Dhr. Bart Willocx, deelt ons het volgende mee: Ook op het niveau van het hof van beroep hebben we intussen gewerkt aan het mogelijk maken van een digitale inzage van strafdossiers. Het doet ons plezier u te kunnen melden dat vanaf maandag 14 oktober voor het hof van beroep Antwerpen een digitale inzage van de KI-dossiers mogelijk zal zijn, ook voor de dossiers afkomstig van het arrondissement Limburg, waarvoor dank ook aan de betrokken griffies. De procedure om deze inzage aan te vragen verloopt op bijna dezelfde manier als de aanvraag voor een inzage voor de griffie van de raadkamer, er zijn enkele verschillen: in het referte veld moet het woord BEROEP vermeld worden (zie hieronder in het voorbeeldscherm blauw gemarkeerd). Indien dit niet het geval is, zal het verzoek tot inzage worden geweigerd. . de aanvrager krijgt zoals voor de raadkamer een eerste email. Hierin wordt gemeld dat de aanvraag is ontvangen. De aanvrager zal vervolgens ook een tweede email krijgen waarin wordt gemeld dat de aanvraag is goedgekeurd. . Men moet er wel mee rekening houden dat het dossier pas enige tijd na de tweede email digitaal ter beschikking zal zijn, en niet geheel onmiddellijk. Meer bepaald ten laatste de volgende werkdag na ontvangst van de mail met de goedkeuring, heeft de aanvrager inzage. indien men een aanvraag doet voor de dominus litis, gelieve deze dan loco te vermelden na het woord “beroep” in het hoger vermelde veld. (zie ook hieronder ter illustratie). Ingeval van problemen of verdere vragen kan u steeds telefonisch contact opnemen met de griffie KI op 02 682 00 07 of 02 685 90 46. -
VUISTREGELS INLEIDINGSZITTING ORB LIMBURG
De voorzitter van de ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdelingen Hasselt en Tongeren, Dhr. Michael D'Aubrey, deelt ons het volgende mee, met dank hiermee rekening te willen houden: Op verzoek van de voorzitters van de eerste kamer breng ik graag enkele vuistregels van de inleidingszitting ondernemingsrechtbank (afdelingen Hasselt en Tongeren) in herinnering en dank ik u alvast bij voorbaat om deze te willen meedelen aan collega’s stafhouders te Antwerpen en te Leuven, en aan de dames/heren advocaten van de balie Limburg. Deze vuistregels zijn als volgt: De rol zal de dag vóór de zitting kenbaar gemaakt worden aan de balie.. De zitting wordt ingedeeld in ‘tijdsslots’ (ongeveer 30 zaken per kwartier).. Er wordt gevraagd om bij aanvang van het tijdsslot aanwezig te zijn in de zittingszaal; in het andere geval riskeert men dat de zaak al naar de rol is.. een zaak kan enkel weerhouden worden ter zitting wanneer iemand in de zittingszaal daarom verzoekt.. Het is voor de balie niet meer mogelijk zaken telefonisch of schriftelijk te laten weerhouden “tot aankomst ter zitting” (nog steeds ontvangt de griffie brieven in die zin).. Er worden geen zaken automatisch weerhouden wanneer men op het aangegeven tijdstip niet aanwezig is; in dat geval gaat de zaak naar de rol.. Vervolgens wil ik de aandacht vestigen op het feit dat: (i) bij ‘afstand’ en ‘doorhaling’ de rolrechten in principe ten laste van eisende partij worden gelegd; (ii) bij ‘akkoorden’ regelmatig de rolrechten vergeten worden, zodat onnodig de debatten moeten heropend worden; en (iii) factuurvoorwaarden neergelegd moeten worden wanneer men zich erop beroept en dat daarbij ook duidelijk moet zijn op welke wijze deze factuurvoorwaarden werden medegedeeld (algemene voorwaarden als afzonderlijk stuk zonder meer vormen immers geen bewijs dat deze voorwaarden ooit werden medegedeeld aan de verwerende partij). Ten slotte wil ik er ook nog op wijzen dat er voor het uploaden van bestanden op e-deposit drie mogelijkheden bestaan. U kan een document uploaden als: conclusie (wordt afgedrukt),. brief (wordt afgedrukt),. stukkenbundel (wordt niet afgedrukt, derhalve wordt gevraagd steeds een papieren stukkenbundel mee te nemen naar de zitting).. Zeer frequent is de benaming van documenten niet correct en dat heeft tot gevolg dat deze ten onrechte wel of niet worden afgedrukt en ten onrechte wel of niet werden geïnventariseerd en ten onrechte wel of niet werden doorgenomen voor aanvang van de zitting. Wij zouden het bijzonder op prijs stellen als men uit de drie mogelijkheden de juiste zou selecteren! -
ADRESWIJZIGING VREDEGERECHT KANTON GENK
Hierbij wil ik u in kennis stellen van de adreswijziging van het vredegerecht van het kanton Genk (publicatie in het Belgisch Staatsblad volgt eerstdaags). De administratieve diensten van de griffie van het vredegerecht van het kanton Genk zullen vanaf 10 oktober 2024 gevestigd zijn te 3740 Bilzen, Kruisbosstraat 16 (Mobility Center). De zittingsplaats blijft ongewijzigd. De zittingen zullen blijven doorgaan te 3740 Bilzen, Brugstraat 2. -
DIENSTREGELING HOF VAN BEROEP ANTWERPEN 2024-2025
Als bijlage vindt u de dienstregeling voor het gerechtelijk jaar 2024-2025 van het hof van beroep Antwerpen. -
VERNIEUWD BIJZONDER REGLEMENT 2024 ARBEIDSRECHTBANK ANTWERPEN
Vandaag werd het vernieuwd bijzonder reglement van arbeidsrechtbank Antwerpen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit treedt in werking op 1 september 2024 en kan hier worden geraadpleegd. -
DIENSTREGELING REA LIMBURG 2024-2025
Als bijlage vindt u de dienstregeling voor het gerechtelijk jaar 2024-2025 van de rechtbank van eerste aanleg Limburg. -
NIEUW PROTOCOL ORB INZAKE GERECHTELIJKE MANDATEN
Balie Limburg sloot een protocol met de Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdelingen Hasselt en Tongeren inzake een door beide partijen georganiseerde controle op gerechtelijke mandaten. De bedoeling hiervan is vooral om in nauw overleg en samenwerking met de Ondernemingsrechtbank toeizcht te houden over de uitoefening van gerechtelijke mandaten verbonden aan de Ondernemingsrechtbank. Elk van beide partijen aan dit protocol zal een gedeelte van de controle voor haar rekening nemen, zodat ook de basiswaarden van de advocatuur gerespecteerd zullen blijven,. Beide partijen kijken alvast uit naar een voorspoedige samenwerking. Bekijk HIER het protocol.