-
OPENINGSUREN PARKET LIMBURG
Lieve confraters Inzake kregen we melding van het parket dat vanaf 2/01/2025 de openingsuren van het parket van de Procureur des Konings Limburg (afdeling Hasselt en afdeling Tongeren) aangepast worden. Het parket zal alsdan van maandag tot en met vrijdag fysiek enkel geopend zijn voor externen tussen 9u00 en 12u00 en tussen 14u00 en 15u30. Telefonisch blijven zij wel bereikbaar tijdens de eerder gekende openingsuren van griffies en parketten. U zal hiermee rekening willen houden. Oprecht confraterneel Natascha Bielen Stafhouder -
NIEUWE KANDIDAAT-CURATOREN?
De voorzitter van de ondernemingsrechtbank Antwerpen, Dhr. Tijs Laurens, deelt ons het volgende mee: Overeenkomstig artikel 1 van het KB van 5 december 1997 dienen de advocaten die wensen ingeschreven te worden op de curatorenlijst, voor 1 maart een schriftelijke aanvraag in te dienen bij de voorzitter van de ondernemingsrechtbank. Zij dienen daarbij een dossier te voegen, dat alle nuttige stukken die getuigen van hun bijzondere opleiding en van hun bekwaamheid op het gebied van vereffeningsprocedures bevat. Kandidaturen mogen overgemaakt worden aan het secretariaat: per mail (orb.antwerpen.secr.voorz@just.fgov.be), door neerlegging ter griffie of per post (Bolivarplaats 20, bus 7, 2000 Antwerpen). Zij kunnen hierbij een voorkeur voor een afdeling aangeven. De procedure tot opname op de lijst van nieuwe kandidaat-curatoren is bepaald in artikel XX.122 WER en voormeld KB van 5 december 1997. Ik voeg bijgaand een algemeen competentieprofiel, met een bijlage over de verwachte kennis van "boekhouding en bedrijfsvoering", dat binnen de schoot van de rechtbank opgesteld werd en door de Algemene Vergadering van beroepsmagistraten goedgekeurd werd. De leden van onze werkgroep insolventie hebben aangegeven dat zij bereid zijn om kort na 1 maart de proef waarin gepeild wordt naar de verwachte kennis van "boekhouding en bedrijfsvoering" opnieuw te organiseren. Deze proef kadert in het voorafgaand advies van de voorzitter van de ondernemingsrechtbank (art. 1§2 van het voormelde KB).Het is uiteindelijk de Algemene Vergadering van de beroepsmagistraten die zal beslissen over al dan niet opname op de lijst van curatoren (art. 340, 8° Ger. W.). -
EVALUATIE NIEUWE TOEPASSING ART. 747 GER. W. DOOR ORB
Lieve confraters, Inzake vraagt de heer afdelingsvoorzitter van de Ondernemingsrechtbank te Antwerpen, afdeling Limburg jullie het volgende te melden. Men ziet op niveau van de rechtbank zeker de positieve impact van het ‘nieuwe systeem art. 747 Ger.W.’, zijnde termijnverlening in een luik A met nadien bepaling van de rechtsdag in een deel B. Waar men in eerste instantie merkte dat een te snelle bepaling van de rechtsdag na het aflopen van de termijnen zorgde voor agendaproblemen van de advocaten, heeft men dit thans opgelost door een rechtsdag ongeveer twee maanden na de laatste termijn te bepalen. Het is duidelijk dat dit minder agendastress geeft aan de leden van onze balie, hetgeen alleen maar toegejuicht kan worden. De heer voorzitter vraagt wel dat, om het systeem ideaal te laten werken, er zou gelet worden op volgende punten: 1. Wanneer zich na het verstrijken van de conclusietermijn, een nieuw ter zake dienend feit of een nieuw stuk in de zin van 748 § 2 eerste lid Ger.W. zou voordoen, dan dient er onmiddellijk een verzoekschrift tot bepaling van bijkomende conclusietermijnen neergelegd te worden. Aldus kan de rechtbank uitspraak doen over het verzoek art. 748 Ger.W. Het heeft immers weinig zin dat alsdan een beschikking 747 Ger.W. deel B wordt uitgesproken waarbij een rechtsdag wordt bepaald en een pleitduur wordt gereserveerd die op deze manier mogelijks niet kan benut worden. Het voordeel is tweeërlei: enerzijds gaat er voor partijen minder tijd verloren tussen de laatste conclusietermijn en het bepalen van de rechtsdag, gezien de rollen geoptimaliseerd worden, en anderzijds dient de rechtbank ook geen onnodig dubbel werk te verrichten bij de toebedeling van de dossiers aan de pleitkamers. 2. Indien partijen beslissen hun conclusietermijnen minnelijk op te schuiven, verzoekt de rechtbank om ook hen hiervan in kennis te willen stellen (uiteraard enkel indien deze beslissing impliceert dat de laatste termijn ook opgeschoven wordt). Zo weet de rechtbank wanneer de beschikking deel B kan opgesteld worden en dient ook de griffie niet telkens te telefoneren naar partijen om hun intenties te kennen wanneer men merkt dat er geen synthesebesluiten werden opgesteld. 3. Wanneer partijen hun laatste termijn niet benutten, worden zij verzocht dit schriftelijk te laten weten aan de griffie. Op deze wijze kan er sneller een rechtsdag bepaald worden. 4. Er wordt nog eens benadrukt dat het intussen oude zeer aangaande het uploaden van bestanden op E-Deposit op correcte wijze dient te gebeuren. Zoals u weet kan u documenten uploaden op drie wijzen: Als conclusie, die wordt afgedrukt. Als brief, die wordt afgedrukt. Als stukkenbundel, dat niet wordt afgedrukt en waarvan gevraagd wordt dat u steeds een papieren exemplaar zou meebrengen naar de zittingDe rechtbank dient vast te stellen dat zeer frequente benaming van de documenten niet correct is, hetgeen tot gevolg heeft dat deze onterecht wel of niet wordt afgedrukt, onterecht wel of niet wordt geïnventariseerd en onterecht wel of niet wordt doorgenomen voor aanvang van de zitting.. Mag ik u allen verzoeken, gezien onze gekende positieve en constructieve samenwerking met de rechtbanken, met bovenstaande rekening te houden? De afdelingsvoorzitter van de ondernemingsrechtbank dankt u in ieder geval al van harte. Met confraternele groeten, Uw stafhouder -
OPROEP KANDIDATEN EXAMEN BEROEPSBEKWAAMHEID
Bij toepassing van artikel 259bis-10 van het Gerechtelijk Wetboek, zullen de Nederlandstalige en Franstalige benoemings- en aanwijzingscommissies van de Hoge Raad voor de Justitie overgaan tot de organisatie van een examen inzake beroepsbekwaamheid. Het examen inzake beroepsbekwaamheid is bedoeld om de voor de uitoefening van het ambt van magistraat noodzakelijke maturiteit en bekwaamheid te beoordelen (artikel 259bis-9 van het Gerechtelijk Wetboek). De kandidaturen dienen uiterlijk op 18 december 2024 om 12u ('s middags), dit enkel langs elektronische weg, ingediend te worden via de website van de Hoge Raad voor de Justitie (www.hrj.be, zie het inschrijvingsformulier onder de rubriek "loopbaan-magistratuur/examens "). HIER VINDT U MEER INFORMATIE -
KERSTVERLOF ONDERNEMINGSRECHTBANK / ARBEIDSRECHTBANK
Volgende info ontvingen we over het kerstverlof bij de ondernemingsrechtbank en arbeidsrechtbank: Ondernemingsrechtbank: Lees hier alle info. Arbeidsrechtbank: Geen zittingens gedurende twee weken kerstverlof. -
KERSTRECES 2024 REA LIMBURG
Mw. Christine Coopmans, voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg Limburg, deelt mij mee dat er geen zittingen zullen plaatsvinden voor de burgerlijke -, correctionele - en familiekamers van woensdag 25/12/2024 tot en met woensdag 1/01/2025. De zittingen zullen hervatten op donderdag 2/01/2025. -
VERGELIJKEND EXAMEN TOT DE GERECHTELIJKE STAGE
In het Belgisch Staatsblad van 14.10.2024 werd een oproep gepubliceerd om in te schrijven voor het vergelijkend examen dat toegang geeft tot de gerechtelijke stage. KLIK HIER voor meer informatie. -
VERZOEKSCHRIFTEN KOSTELOZE RECHTSBIJSTAND ARBEIDSRECHTBANK (ART. 664 EN 665 GER. W.)
Mevrouw Mieke De Rieck, voorzitter van de Arbeidsrechtbank Antwerpen, schrijft ons aan n.a.v. een veelvoorkomend probleem inzake verzoekschriften kosteloze rechtsbijstand (art. 664 en 665 Ger. W.) neergelegd op de griffies van de Arbeidsrechtbank en vraagt de leden van de balie rekening te willen houden met het volgende: Indien een procedure wordt ingeleid en gevoerd door een sociaal verzekerde tegen een instelling van sociale zekerheid, verloopt de procedure geheel kosteloos. De procedure kan kosteloos ingeleid worden via vereenvoudigd verzoekschrift (Art. 704 §2 Ger. W.);. Er zijn geen rolrechten verschuldigd;. De gerechtskosten (ook deze van een eventuele gerechtsdeskundige) zijn altijd ten laste van de instelling (behoudens tergend en roekeloos geding);. Er is een vrijstelling van de bijdrage voor het fonds juridische tweede lijnsbijstand;. De betekening van het vonnis gebeurt door de griffier met gerechtsbrief (art. 792 lid 2 Ger. W.).. Met andere woorden: de verzoekschriften zijn zonder voorwerp. Het neerleggen van de verzoekschriften kost tijd en geld van diegenen die het verzoek behandelen, gaande van de raadsman, het BJB, de griffie en de magistraat. De aanstelling van de raadsman wordt ook vergoed met schaarse publieke middelen, waarmee men zuinig dient om te springen. Gelieve in de toekomst rekening te willen houden met het bovenstaande, waarvoor dank. -
DIGITALE INZAGE DOSSIER KI HOF VAN BEROEP ANTWERPEN
De Eerste Voorzitter van het Hof van Beroep te Antwerpen, Dhr. Bart Willocx, deelt ons het volgende mee: Ook op het niveau van het hof van beroep hebben we intussen gewerkt aan het mogelijk maken van een digitale inzage van strafdossiers. Het doet ons plezier u te kunnen melden dat vanaf maandag 14 oktober voor het hof van beroep Antwerpen een digitale inzage van de KI-dossiers mogelijk zal zijn, ook voor de dossiers afkomstig van het arrondissement Limburg, waarvoor dank ook aan de betrokken griffies. De procedure om deze inzage aan te vragen verloopt op bijna dezelfde manier als de aanvraag voor een inzage voor de griffie van de raadkamer, er zijn enkele verschillen: in het referte veld moet het woord BEROEP vermeld worden (zie hieronder in het voorbeeldscherm blauw gemarkeerd). Indien dit niet het geval is, zal het verzoek tot inzage worden geweigerd. . de aanvrager krijgt zoals voor de raadkamer een eerste email. Hierin wordt gemeld dat de aanvraag is ontvangen. De aanvrager zal vervolgens ook een tweede email krijgen waarin wordt gemeld dat de aanvraag is goedgekeurd. . Men moet er wel mee rekening houden dat het dossier pas enige tijd na de tweede email digitaal ter beschikking zal zijn, en niet geheel onmiddellijk. Meer bepaald ten laatste de volgende werkdag na ontvangst van de mail met de goedkeuring, heeft de aanvrager inzage. indien men een aanvraag doet voor de dominus litis, gelieve deze dan loco te vermelden na het woord “beroep” in het hoger vermelde veld. (zie ook hieronder ter illustratie). Ingeval van problemen of verdere vragen kan u steeds telefonisch contact opnemen met de griffie KI op 02 682 00 07 of 02 685 90 46. -
VUISTREGELS INLEIDINGSZITTING ORB LIMBURG
De voorzitter van de ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdelingen Hasselt en Tongeren, Dhr. Michael D'Aubrey, deelt ons het volgende mee, met dank hiermee rekening te willen houden: Op verzoek van de voorzitters van de eerste kamer breng ik graag enkele vuistregels van de inleidingszitting ondernemingsrechtbank (afdelingen Hasselt en Tongeren) in herinnering en dank ik u alvast bij voorbaat om deze te willen meedelen aan collega’s stafhouders te Antwerpen en te Leuven, en aan de dames/heren advocaten van de balie Limburg. Deze vuistregels zijn als volgt: De rol zal de dag vóór de zitting kenbaar gemaakt worden aan de balie.. De zitting wordt ingedeeld in ‘tijdsslots’ (ongeveer 30 zaken per kwartier).. Er wordt gevraagd om bij aanvang van het tijdsslot aanwezig te zijn in de zittingszaal; in het andere geval riskeert men dat de zaak al naar de rol is.. een zaak kan enkel weerhouden worden ter zitting wanneer iemand in de zittingszaal daarom verzoekt.. Het is voor de balie niet meer mogelijk zaken telefonisch of schriftelijk te laten weerhouden “tot aankomst ter zitting” (nog steeds ontvangt de griffie brieven in die zin).. Er worden geen zaken automatisch weerhouden wanneer men op het aangegeven tijdstip niet aanwezig is; in dat geval gaat de zaak naar de rol.. Vervolgens wil ik de aandacht vestigen op het feit dat: (i) bij ‘afstand’ en ‘doorhaling’ de rolrechten in principe ten laste van eisende partij worden gelegd; (ii) bij ‘akkoorden’ regelmatig de rolrechten vergeten worden, zodat onnodig de debatten moeten heropend worden; en (iii) factuurvoorwaarden neergelegd moeten worden wanneer men zich erop beroept en dat daarbij ook duidelijk moet zijn op welke wijze deze factuurvoorwaarden werden medegedeeld (algemene voorwaarden als afzonderlijk stuk zonder meer vormen immers geen bewijs dat deze voorwaarden ooit werden medegedeeld aan de verwerende partij). Ten slotte wil ik er ook nog op wijzen dat er voor het uploaden van bestanden op e-deposit drie mogelijkheden bestaan. U kan een document uploaden als: conclusie (wordt afgedrukt),. brief (wordt afgedrukt),. stukkenbundel (wordt niet afgedrukt, derhalve wordt gevraagd steeds een papieren stukkenbundel mee te nemen naar de zitting).. Zeer frequent is de benaming van documenten niet correct en dat heeft tot gevolg dat deze ten onrechte wel of niet worden afgedrukt en ten onrechte wel of niet werden geïnventariseerd en ten onrechte wel of niet werden doorgenomen voor aanvang van de zitting. Wij zouden het bijzonder op prijs stellen als men uit de drie mogelijkheden de juiste zou selecteren! -
ADRESWIJZIGING VREDEGERECHT KANTON GENK
Hierbij wil ik u in kennis stellen van de adreswijziging van het vredegerecht van het kanton Genk (publicatie in het Belgisch Staatsblad volgt eerstdaags). De administratieve diensten van de griffie van het vredegerecht van het kanton Genk zullen vanaf 10 oktober 2024 gevestigd zijn te 3740 Bilzen, Kruisbosstraat 16 (Mobility Center). De zittingsplaats blijft ongewijzigd. De zittingen zullen blijven doorgaan te 3740 Bilzen, Brugstraat 2. -
DIENSTREGELING HOF VAN BEROEP ANTWERPEN 2024-2025
Als bijlage vindt u de dienstregeling voor het gerechtelijk jaar 2024-2025 van het hof van beroep Antwerpen. -
VERNIEUWD BIJZONDER REGLEMENT 2024 ARBEIDSRECHTBANK ANTWERPEN
Vandaag werd het vernieuwd bijzonder reglement van arbeidsrechtbank Antwerpen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Dit treedt in werking op 1 september 2024 en kan hier worden geraadpleegd. -
DATA INLEIDINGEN + VASTSTELLINGEN ARBEIDSHOF ANTWERPEN
Gelieve als bijlage de data inleidingen + vaststellingen van het Arbeidshof Antwerpen te willen vinden. -
DIENSTREGELING REA LIMBURG 2024-2025
Als bijlage vindt u de dienstregeling voor het gerechtelijk jaar 2024-2025 van de rechtbank van eerste aanleg Limburg. -
TELEFOONLIJNEN GERECHTSGEBOUW BRITSELEI ANTWERPEN
HIER treft u de lijst met de rechtstreekse lijnen van het gerechtsgebouw Britselei Antwerpen, ter verspreiding. -
DIENSTREGELING GERECHTELIJK VERLOF ORB ANTWERPEN
IN BIJLAGE treft u uittreksel van de beschikking van 31 mei 2024 m.b.t. de dienstregeling van de Ondernemingsrechtbank tijdens de gerechtelijke vakantie 2024. Er zijn een aantal wijzigingen ten opzichte van andere jaren: - Voor het eerst werd de permanentieregeling opgesteld in één document, voor het hele ressort; - De insolventieketen voor Limburg wordt ook in de zomer gecentraliseerd in Hasselt (zitting elke woensdag); - In Tongeren vindt de zitting kort geding / zoals in kort geding plaats onmiddellijk na de gemeenrechtelijke zitting en dit ook elke maandag; - In alle afdelingen wordt er een insolventiepermanentie voorzien, zo bijv. voor dringende insolventiedossiers (GRP, Besloten voorbereiding van het faillissement). Dat staat ons toe het aantal reguliere gemeenrechtelijke zittingen te verminderen. In Turnhout en Mechelen vindt de gemeenrechtelijke zitting (incl. insolventie) om de twee weken plaats. -
INSTALLATIEPLECHTIGHEID EERSTE VOORZITTER EN PROCUREUR-GENERAAL
Afgelopen vrijdag, 17 mei, werden tijdens een plechtige zitting in de assisenzaal aan de Britse Lei eerste voorzitter Bart Willocx en procureur-generaal Guido Vermeiren geïnstalleerd. -
VACANTE PLAATS ORB ANTWERPEN
Afdelingsvoorzitter van de Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdelingen Hasselt en Tongeren, Michael D'Aubrey, bericht ons over het feit dat er een vacante plaats is als rechter in de Ondernemingsrechtbank Antwerpen. Goed om weten is het feit dat er een nijpend tekort is aan lokale magistraten binnen het korps voor Limburg. Er is dus een grote kans dat de kandidaat in Limburg zou worden ingezet, indien deze in onze provincie woonachtig zou zijn en een voorkeur zou hebben voor de afdelingen Hasselt of Tongeren. U vindt HIER meer info over de vacante plaatsen. -
DIGITALE INZAGE DOSSIERS VAN DE BURGERLIJKE - EN FAMILIERECHTBANK
Sinds kort is het mogelijk om dossiers van de burgerlijke - en familierechtbank in te kijken op een kioskpc. Concreet betreft dit de dossiers die beschikbaar zijn in E-deposit. Op de griffie van de burgerlijke - en familierechtbank zal aan de advocaat die het dossier digitaal wenst in te kijken, op diens verzoek een code worden overhandigd. Met deze code kan de advocaat het dossier digitaal inkijken op de kioskpc’s die zich bevinden op de correctionele griffie. Deze digitale inzage is nog niet ontsloten naar Just-on-Web. -
VERHUIS BRITSELEI (HOF VAN BEROEP, PARKET-GENERAAL EN ARBEIDSHOF ANTWERPEN)
Via deze weg stellen wij u in kennis van de verhuisplannen van het Hof van Beroep, het Parket-generaal en het Arbeidshof Antwerpen. De verhuis zal in verschillende fases doorgaan. De startdatum van de verhuis staat gepland op 27/05/2024. KLIK HIER VOOR MEER INFORMATIE -
NIEUW BIJZONDER REGLEMENT ORB ANTWERPEN
De ondernemingsrechtbank Antwerpen heeft haar bijzonder reglement aangepast. U vindt deze als bijlage. Het reglement wordt eveneens gepubliceerd op onze website. De meest ingrijpende wijziging is het centraliseren van de insolventieketen voor de provincie Limburg in de afdeling Hasselt. De rechtbank streeft hierbij naar een meer efficiënte inzet van personele en logistieke middelen. Om dit mogelijk te maken werd een zaakverdelingsreglement opgesteld. Het Koninklijk Besluit van 11 maart 2024 werd op 21 maart 2024 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. U vindt hiervan eveneens een kopie als bijlage. Het zaakverdelingsreglement impliceert een aanpassing van het bijzonder reglement. Naast enkele tekstuele verbeteringen hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog een aantal andere bepalingen in het reglement aan te passen of aan te vullen. Het gaat om de volgende wijzigingen: Voor het arrondissement Limburg Het centraliseren van de Limburgse insolventieketen in Hasselt De afdeling Hasselt wordt vanaf 15 april 2024 exclusief bevoegd voor de materie insolventie en ontbindingen voor alle zaken van het arrondissement Limburg. Dit betekent dat de volgende procedures verder zullen behandeld worden in de afdeling Hasselt:. . Nieuwe faillissementsvorderingen en de vorderingen en geschillen ontstaan uit faillissementen, ook deze uit de lopende faillissementen geopend in Tongeren. (donderdag 2de kamer). Vorderingen en geschillen in reeds lopende faillissementen geopend in Tongeren (o.a. de behandeling van betwiste schuldvorderingen en de sluiting van het faillissement). Vorderingen in ontbinding van vennootschappen en de vorderingen en geschillen in lopende ontbindingen geopend in Tongeren (o.a. de sluiting). Vorderingen inzake verbodsbepalingen en rehabilitatie (2de kamer). Nieuwe vorderingen inzake gerechtelijke reorganisatie (vrijdag 7de kamer). Alle verhoren in onderzoeken naar ondernemingen in moeilijkheden.Uitzondering / overgangsbepalingEnkel de reeds geopende gerechtelijke reorganisatieprocedures en de overdracht onder gerechtelijk gezag blijven nog behandeld worden in Tongeren.. . . . . Wijziging aanvangsuur zittingen van 9.00uur naar 9.30uur in Hasselt en Tongeren Alle zittingen zullen vanaf 15 april 2024 aanvangen om 9.30 uur, zelfs indien u vroeger bericht heeft ontvangen dat het om 9.00 uur zou zijn.. . Voor het arrondissement Antwerpen - Centraliseren van het behandelen van éénzijdige verzoekschriften (art. 584 Ger. W.) in de afdeling Antwerpen. De éénzijdige verzoekschriften op basis van Boek XX, worden verder behandeld in de verschillende afdelingen. - Mogelijkheid van de voorzitter zetelend in kort geding, om bij beschikking een zaak toe te wijzen aan de voorzitter van een gespecialiseerde kamer, die dan als kort gedingrechter zetelt. Voor de ondernemingsrechtbank Antwerpen - Organisatie Kamers voor Minnelijke Schikkingen (KMS) Het zaakverdelingsreglement en het bijzonder reglement treden in werking op 15 april 2024. -
WIJZIGING DIENSTREGELING HVB ANTWERPEN (MEI - JUNI)
HIER vindt u kopie van de beschikking van voorzitter Hobin houdende een wijziging van de dienstregeling n.a.v. de verhuis van het hof van beroep te Antwerpen. -
VERRUIMDE DIGITALE INZAGE STRAFDOSSIERS
De REA Limburg heeft beslist dat vanaf morgen dinsdag 06.02.2024 de griffie de aanvragen van de advocaten tot inzage lopende het gerechtelijk onderzoek “van thuis uit”, zal verwerken en het dossier online zal openstellen aan wie inzagerecht heeft. Indien het gerechtelijk onderzoek niet is gescand (dergelijke dossiers bestaan haast niet meer) zal de griffie dit in een opmerking melden bij een afwijzing van de aanvraag van de advocaat. De advocaat zal zijn inzagerecht dan ter griffie moeten uitoefenen. -
NIEUWE CURATOREN?
De algemene vergadering van de beroepsrechters van de ondernemingsrechtbank beslist elk jaar over de samenstelling van de lijst van curatoren (art. XX. 122 en XX.125 WER). De algemene vergadering van 18 januari 2024 heeft besloten om voor 2024 de lijst open te verklaren voor nieuwe kandidaat curatoren. Het KB van 5 december 1997 dat de procedure tot opname op de lijst van curatoren regelt, bepaalt dat de kandidaten uiterlijk voor 1 maart van elk jaar een verzoek tot opname aan de voorzitter kunnen richten. Met het oog op de adviesverlening en om de kwaliteit van de instroom van curatoren maximaal te garanderen, heeft de ondernemingsrechtbank een competentieprofiel opgesteld waarbij de “voorwaarden inzake opleiding en bekwaamheid” verder worden gespecifieerd en aangevuld met een aantal noodzakelijke competenties. U vindt een kopie van de meest recente versie van het competentieprofiel, alsook van de nota i.v.m. de boekhoudproef die deel uitmaakt van de adviesverlening HIER. De boekhoudproef en het gesprek met het oog op de adviesverlening aan de algemene vergaderingzullen in de loop van het voorjaar 2024 georganiseerd worden. -
NIEUW VASTSTELLINGSSYSTEEM ORB LIMBURG
De Ondernemingsrechtbank Antwerpen wenst van start te gaan met een nieuw vaststellingssysteem voor pleitzaken en zal daarvoor een pilootproject uitrollen in de afdelingen Hasselt en Tongeren met ingang van maandag 05.02.2024. Het project betreft enkel de instaatstellingen art. 747 Ger.W. en houdt in dat de regeling van conclusietermijnen en bepaling van rechtsdag+pleitduur voortaan in twee stappen zal gebeuren. Er zal in een eerste fase een regeling van termijnen kunnen gevraagd en bekrachtigd worden, en in een tweede fase, uiterlijk 2 maanden na neerlegging van de laatste conclusies, zal de rechtbank de rechtsdag en pleitduur bepalen. Daags na de toebedeling van de rechtsdag, zal deze ook te raadplegen zijn via https://dossier.just.fgov.be/cgi-dossier/dossier.pl?lg=nl Teneinde overbelasting bij de griffie te vermijden, vragen we vriendelijk om hieromtrent geen schriftelijke of mondelinge vragen te richten aan de griffie voorafgaand aan het verstrijken van de termijn van 2 maanden na neerlegging van de laatste conclusies. Alvast dank. Indien partijen evenwel in onderling overleg ruimere of bijkomende conclusietermijnen afspreken, is het aangewezen de griffie in kennis te stellen, zodat nodeloze vaststellingen vermeden kunnen worden. Voor de goede orde wensen wij dit project even te duiden. De bedoeling is te komen tot een efficiëntere tijdsbesteding op de pleitkamers, en uit te monden in kortere vaststellingstermijnen dan vandaag. De Ondernemingsrechtbank wil dus inlopen op haar vaststellingsdata daar waar mogelijk. Het nieuwe systeem biedt ook enkele belangrijke voordelen: (i) er wordt vermeden dat te veel pleittijd verloren gaat op pleitzittingen, hetgeen nu het geval is (vb. door regelingen die niet tijdig gemeld worden, of door tussenkomende falingen enz.), (ii) de pleitduur zal beter kunnen ingeschat worden als alle conclusies neerliggen i.p.v. bij aanvang van een zaak, (iii) er is de mogelijkheid over te schakelen naar een alternatief oplossingstraject, na neerlegging van de eerste conclusies van verwerende partij (art. 1734 Ger.W.), (iv) er zal een beter zittingsmanagement ontstaan: dit laat toe, in het kader van het nieuw sociaal statuut voor magistraten, verlofregelingen van magistraten/griffier af te stemmen, telkens rekening houdend met de balie, zonder dat er herschikkingen moeten komen van reeds gestelde zaken en (v) zaken die sneller uitgeconcludeerd zijn, krijgen ook sneller een rechtsdag. Bij dit alles geldt een belangrijke bezorgdheid die de Ondernemingsrechtbank deelt met de balie: het pilootproject mag er niet toe leiden dat de thans geldende vaststellingstermijnen uitlopen. Anders gesteld, het nieuwe project mag er niet toe leiden dat een latere pleitdatum bekomen wordt dan thans het geval is. De Ondernemingsrechtbank zal dit pilootproject, dat voorlopig enkel uitgerold wordt in het arrondissement Limburg (afdelingen Hasselt & Tongeren), voortdurend monitoren en regelmatig evalueren, steeds in overleg met de balie. -
VERZOENINGSZITTINGEN VRED HASSELT STARTEN VROEGER
Gezien het grote aantal verzoeningen die wekelijks behandeld worden op de vredegerechten Hasselt, eerste en tweede kanton, werd beslist om deze verzoeningszitting vanaf 9 januari 2024 te laten starten om 10:30u (i.p.v. 11:00u). Op deze manier kan de zitting op een redelijk uur afgesloten worden. -
KAMERS VOOR MINNELIJKE SCHIKKING IN DE ORB
De Ondenemingsrechtbank Antwerpen zet zich verder doorgedreven in om procespartijen aan te sporen de procedure tot een minnelijke schikking te overwegen. De ondernemingsrechtbank heeft kamers, bevoegd voor voor alternatieve geschillenregeling, voorzien. Op de website van de Onderenmingsrechtbank zal u de leidraad en een aanvraagformulier kunnen terugvinden. Ook zal deze brochure ter beschikking liggen op de inleidingszittingen in Hasselt en Tongeren voor de rechtszoekenden. -
HOF VAN BEROEP: BESCHIKKING KERSTVERLOF EN PAASVERLOF
Klik HIER voor de dienstregeling inzake het kerstverlof. Klik HIER voor de dienstregeling inzake het paasverlof. -
UPDATE REKENTOOL METHODE HOBIN (ONDERHOUDSBIJDRAGEN)
Mogelijk bent u op de hoogte van het bestaan van de rekentool voor de berekening van onderhoudsbijdragen voor kinderen, die mijn naam gekregen heeft. Naar aanleiding van een uitwisseling beroepservaringen, georganiseerd door het IGO, werd de laatste versie van de rekentool besproken met de daar aanwezige familierechters. De rekentool is in die zin gewijzigd dat – op algemeen verzoek van de familierechters - de kinderkost in hoofde van de hoogste inkomens weer wat verlaagd werd. (de IGAK-tabel). HIER vindt u de meest recente versie van de rekentool, zoals die ook ter beschikking is gesteld van de Nederlandstalige familierechters. -
NIEUW PROTOCOL ORB INZAKE GERECHTELIJKE MANDATEN
Balie Limburg sloot een protocol met de Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdelingen Hasselt en Tongeren inzake een door beide partijen georganiseerde controle op gerechtelijke mandaten. De bedoeling hiervan is vooral om in nauw overleg en samenwerking met de Ondernemingsrechtbank toeizcht te houden over de uitoefening van gerechtelijke mandaten verbonden aan de Ondernemingsrechtbank. Elk van beide partijen aan dit protocol zal een gedeelte van de controle voor haar rekening nemen, zodat ook de basiswaarden van de advocatuur gerespecteerd zullen blijven,. Beide partijen kijken alvast uit naar een voorspoedige samenwerking. Bekijk HIER het protocol. -
VUISTREGELS INLEIDINGSZITTING ONDERNEMINGSRECHTBANK
Bij de aanvang van het nieuwe gerechtelijk jaar breng voorzitter Peter Martens enkele vuistregels van de inleidingszitting ondernemingsrechtbank (afdelingen Hasselt en Tongeren) in herinnering: De rol zal de dag vóór de zitting kenbaar gemaakt worden aan de balie;. De zitting wordt ingedeeld in ‘tijdsslots’ (ongeveer 30 zaken per kwartier);. Er wordt gevraagd om bij aanvang van het tijdsslot aanwezig te zijn in de zittingszaal; in het andere geval riskeert men dat de zaak al naar de rol is;. een zaak kan enkel weerhouden worden ter zitting wanneer iemand in de zittingszaal daarom verzoekt;. Het is voor de balie niet meer mogelijk zaken telefonisch of schriftelijk te laten weerhouden ‘tot aankomst ter zitting’; (nog steeds ontvangt de griffie brieven in die zin);. Er worden geen zaken ‘automatisch’ weerhouden wanneer men op het aangegeven tijdstip niet aanwezig is; in dat geval gaat de zaak naar de rol;. Tenslotte wil ik nog de aandacht vestigen op het feit dat (i) bij ‘afstand’ en ‘doorhaling’ de rolrechten in principe ten laste van eisende partij worden gelegd, (ii) dat bij ‘akkoorden’ regelmatig de rolrechten vergeten worden zodat onnodig de debatten moeten heropend worden en (iii) dat factuurvoorwaarden moeten neergelegd worden wanneer men zich erop beroept. De ondernemingsrechtbank plant, vooral ten behoeve van advocaten-stagiairs, op een nog nader te bepalen datum, een kort infomoment over de werking en het verloop van de zittingen. -
TRAJECTKEUZEBEGELEIDING OOK IN DOSSIERS VEREFFENING-VERDELING
Vanaf 1/09/2023 zal het succesvolle project 'Trajectkeuzebegeleiding' worden uitgebreid naar dossiers vereffening-verdeling tussen ex-feitelijk/wettelijk samenwonenden.Zowel de rechtbank als de commissie ADR zijn van oordeel dat de trajctkeuzebegeleiding ook voor deze vorderingen een meerwaarde kan betekenen, gelet op de emotionele achtergronden die in deze dossiers vaak spelen. Concreet zal vanaf 1/09/2023 op de inleidingskamer (15e afdeling Tongeren op dinsdag en 6I afdeling Hasselt op donderdag) voor deze dossiers gewerkt worden als volgt: Wanneer partijen op de inleidingszitting in persoon aanwezig zijn, zullen partijen vooraleer zij voor de rechter verschijnen, eerst een gesprek hebben met de aanwezige TKB’er , conform de huidige werkwijze voor de maatregelendossiers en cfr. het bestaande draaiboek zie https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl/rechtbank-eerste-aanleg-limburg/family onder Just Helps Limburg.. Wanneer partijen niet in persoon aanwezig zijn op de inleidingzitting, wordt de zaak niet behandeld maar uitgesteld naar de eerste zitting van de daaropvolgende maand.. De griffie verstuurt na de zitting bij toepassing van art. 754 Ger. W. een oproepingsbrief, hetzij naar de partijen in persoon, hetzij naar hun advocaat, afhankelijk van wie verschijnt. Deze brieven zijn opgesteld naar analogie met de modellen die op de Ondernemingsrechtbank gebruikt worden en worden ter info bijgevoegd.. Op de zitting, waarnaar de zaak is uitgesteld, zal dan worden gehandeld cfr. het draaiboek.. Mag ik u verzoeken hieraan uw medewerking te willen verlenen en zeker ook uw cliënten daarvan voorafgaand in kennis te stellen? Dank alvast. -
VERPLAATSING POLITIERECHTBANK EN VREDEGERECHT GENK
Dhr. Robert Stas, voorzitter van de Politierechtbanken en Vredegerechten te Limburg, meldt ons het volgende: U gelieve hierbij de beschikking te willen vinden die ik bij hoogdringendheid heb moeten nemen naar aanleiding van problemen met het gerechtsgebouw in Genk, Dieplaan 14. De beschikking strekt er enerzijds toe om het gebouw te sluiten en de toegang ertoe te verbieden, en anderzijds om de activiteiten van de rechtbanken die erin gevestigd zijn te verplaatsen, teneinde de continuïteit van de openbare dienst te waarborgen. De activiteiten van het vredegerecht van Genk verhuizen naar het gerechtsgebouw in Bilzen, Brugstraat 2. De activiteiten van de politierechtbank van Genk verhuizen naar het gerechtsgebouw in Tongeren, Kielenstraat 22 (griffie eerste verdieping). Ik kan u nog meedelen dat men momenteel het nodige doet om zo snel als mogelijk de beschikking van de heer voorzitter dd. 24 juli 2023 te laten publiceren in het Belgisch Staatsblad. Zaken waarin partijen niet verschijnen op de inleidingszitting van het vredegerecht van het kanton Genk, in de maand september 2023, zullen op korte termijn worden uitgesteld. De griffier zal hen van de uitgestelde zitting verwittigen in toepassing van artikel 754 Ger.W. Op de uitgestelde zitting kan dan alsnog verstek worden gevorderd.