-
GESPREK MET STAFHOUDER OP HET KABINET
Lieve confraters, Na een maand stafhouderschap, merk ik dat jullie talrijk ‘op de bonnefooi’ bij mij komen aankloppen. Even het hart luchten, een klein deontologisch advies, kort van gedachten wisselen, … Ik vind het heerlijk. Dit is een van de hoofdredenen waarom ik stafhouder wilde worden.Zou ik jullie wel mogen vragen om even langs het secretariaat te gaan voor jullie bij mij binnenlopen. Uit respect voor de privacy van jullie confraters. Tenzij mijn deur op een kier staat uiteraard, dan mag ze zonder meer opengezwaaid worden.Verder wil ik laten weten dat ik de volgende drie weken om professionele redenen niet bereikbaar zal zijn. Voor dringende gevallen kan u steeds het secretariaat contacteren. En de vice-stafhouder staat ook paraat!Met confraternele groeten,Natascha Bielen -
OVERLIJDENSBERICHT THEA BEELEN
Met droefenis dien ik u in kennis te stellen van het overlijden van onze oud-confrater Thea Beelen.Mr. Beelen legde haar eed af op 1.09.1978 en werd ingeschreven op het tableau op 8.09.1988.Zij verliet de balie op 31.08.2018.Mr. Beelen overleed op 7.09.2024. Klik hier voor het overlijdensbericht. Onze gevoelens van medeleven gaan uit naar haar familie. -
OVERLIJDENSBERICHT ERE ADVOCAAT BERNARD DERWA
Met droefenis dien ik u in kennis te stellen van het overlijden van onze confrater, ere-advocaat, Bernard Derwa.Mr. Derwa legde zijn eed af op 30.09.1971 en werd ingeschreven op het tableau op 4.04.1976.Hij verliet de balie op 31.12.2002 en werd toen opgenomen op de lijst van ere-advocaten.Mr. Derwa overleed op 09.09.2024. Klik hier voor het overlijdensbericht. Onze gevoelens van medeleven gaan uit naar zijn familie. -
OVERLIJDENSBERICHT WIM BAUDEWYN
Met droefenis dien ik u in kennis te stellen van het overlijden van onze oud-confrater Wim Baudewyn.Mr. Baudewyn legde zijn eed af op 1.09.1978 en werd ingeschreven op het tableau op 1.12.1982.Hij verliet de balie op 31.12.2022.Mr. Baudewyn overleed op 29.08.2024. Klik hier voor het overlijdensbericht. Onze gevoelens van medeleven gaan uit naar zijn familie. -
VOLG DE STAFHOUDER OP INSTAGRAM
Lieve confraters,Over een week is het zover en neem ik het roer over van stafhouder Delbrouck. Het zal een andere koers worden, maar zeker geen terugkeer naar thuishaven. Ik wens jullie allereerst te bedanken voor de uitgebrachte stemmen. Het waren er veel en dat geeft zeker een boost om met een goed gevoel aan mijn mandaat te beginnen. De raad van de Orde en ikzelf zullen ons uiterste best doen ook het volgende jaar jullie belangen te behartigen.Ik weet dat er confraters zijn die nu al kritiek leveren op de vijfde zin die ik jullie allen schrijf in mijn functie van (bijna) stafhouder. Soms zal dit terecht zijn, maar wij hebben ook het gevoel dat vele confraters gewoon niet weten wat een stafhouder, een raad van de Orde en de vele commissies binnen het baliegegeven allemaal doen.Om jullie een inkijk te geven in mijn leven het volgende jaar, heb ik het plan opgevat om een nieuwe Instagram pagina aan te maken. Een gesloten profiel, met zeer korte berichtgeving over wat er op Balie Limburg niveau gedaan wordt voor jullie, voornamelijk door mij doch ook door de mensen die de stafhouder omringen.Ik koester de hoop dat dit mij een beetje dichter bij jullie brengt en de confraterniteit ten goede komt.De pagina is vanaf vandaag te vinden op Instagram met als benaming ‘hetlevenvan_shbalielimburg’.Jullie toegenegen (bijna) stafhouder.Natascha Bielen -
WIJZIGINGEN IN DE RAAD VAN DE ORDE
Op de vergadering van de raad van 11 april vervoegden Wim De Gendt en Johan Brees de raad van de Orde als effectieve leden; zij waren eerste en tweede plaatsvervanger na de verkiezingen voor de raad in juni 2023.Beiden lieten zich meteen opmerken door hun enthousiasme en positieve vibes; hartelijk welkom aan de beiden.Dank ook aan de afscheidnemende leden Hugo Lamon en Michaël Warson voor hun bijdrages voor de advocatuur. -
PROJECT "JUST HELPS LIMBURG" WORDT UITGEBREID
Het Project Just HELPS Limburg, een initiatief van de Rechtbank van Eerste Aanleg Limburg, wordt uitgebreid. Vanaf februari wordt CAW Limburg een derde pijler. De eerste pijler, de trajectkeuzebegeleiding, loopt al vele jaren, dankzij de inzet van de ADR commissie, de erkende bemiddelaars in familiezaken (niet enkel advocaten) en het CAW. Vorig jaar is Just Helps Limburg uitgebreid met de dienstverlening van de Commissie Juridische Eerstelijnsbijstand Limburg, het Gratis Advocatenadvies. Nu wordt het CAW dus ook betrokken. In een eerste fase zal een CAW hulpverlener om de andere week aanwezig zijn in de gerechtsgebouwen van Hasselt en Tongeren, naast de advocaat van Gratis Advocatenadvies #GAALimburg, en naast de trajectkeuzebegeleiders. De advocaat en de CAW-hulpverlener zijn aanwezig tijdens de inleidingszittingen van de familierechtbank. De rechtbank stuurt partijen die niet bijgestaan worden door een advocaat naar deze zitdag. Zij ontvangen de bezoeker samen, luisteren en wijzen de weg voor zowel juridische vragen als problemen op andere levensdomeinen. De zitdag staat ook open voor andere bezoekers van het gerechtsgebouw. Het initiatief van de Rechtbank van eerste Aanleg Limburg om actief en in-house hulp te bieden aan rechtzoekenden die in aanraking komen met justitie, wordt hiermee verdergezet en uitgebreid. Het reeds jaren bestaande project van de trajectkeuzebegeleiding waarbij er tijdens de inleidingszittingen van de familierechtbank informatie wordt verstrekt over alternatieve manieren van geschillenbeslechting, wordt aangevuld met het bieden van een eerste gratis sociaal en juridisch advies. Met wegwijzers, QR-codes en mondeling eerstelijns advies van de CJB wijst Just Helps Limburg de weg op de rechtbank om bezoekers zo goed mogelijk te informeren, met een bijzondere aandacht voor kwetsbare doelgroepen. Meer uitleg vindt u op de website van de rechtbank https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl/rechtbank-eerste-aanleg-limburg/family en op onze website onder GratisAdvocatenAdvies Limburg. U herinnert zich dat de verplichte trajectkeuzebegeleiding vanaf 01.09.2023 ook toegepast werd op dossiers vereffening-verdeling tussen ex-feitelijk/wettelijk samenwonenden. Deze uitbreiding ratione materiae van de trajectkeuzebegeleiding stelde een aantal problemen die op 25 januari door de ADR commissie en de commissie Familie aan de rechtbank werden toegelicht waarna in onderlinge verstandhouding beslist werd om met onmiddellijke ingang de verwijzing van partijen naar de trajectkeuzebegeleiding af te schaffen. Ook de website van de rechtbank https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl/rechtbank-eerste-aanleg-limburg/family werd in die zin aangepast. Just Helps Limburg bewijst voor zoveel als nodig dat de rechtbank en de balie uitstekend kunnen samenwerken om justitie “menselijker, sneller en straffer” te maken zonder dat hiervoor per se wetgevend opgetreden moet worden. De rechtbank apprecieert de inspanningen die door de drie pijlers worden geleverd. -
BELANGRIJK NIEUWS INZAKE PRECURA
De fiche aangaande de collectieve verzekeringen werd geactualiseerd voor het jaar 2024 en is samen met het overzicht van de polissen te vinden op de website van onze balie (met verwijzing naar de website van de OVB). Graag brengen wij de polis PRECURA “gewaarborgd inkomen bij ziekte of ongeval” onder de aandacht: 1. Uitbreiding waarborg: Er zijn drie verschillende formules om de waarborg uit te breiden (extra dagvergoeding van € 50 tot € 100), waarin onze balie goede scoort. Wij adviseren de confraters die geen uitbreiding hebben genomen dit te overwegen. Er zijn geen supplementaire voorwaarden. Voor bijkomende inlichtingen kan u mailen naar business@precura.be of tel. 03/304 11 11. Contactpersoon is dhr Peter Van der Speeten. 2. Omzetverzekering: Voor zelfstandigen die slechts een beperkt loon opnemen uit hun vennootschap, biedt de Precura Pro Omzetverzekering de ideale aanvulling op hun individueel gewaarborgd inkomen. Zo legt u een maximale bescherming op uw inkomen bij arbeidsongeschiktheid. U bepaalt zelf de hoogte van de verzekerde rente, weliswaar binnen de vermelde grens van 60% van de omzet van de vennootschap, met aftrek van de reeds verzekerde rente. De uitgekeerde dagvergoedingen, in combinatie met eventuele andere professionele vervangingsinkomens, mogen nooit het normale bruto beroepsinkomen voor een vergelijkbare periode overschrijden. Als zaakvoerder bent u de contractueel verzekerde en zorgt u ervoor dat tijdens een langere periode van werkonbekwaamheid uw inkomen op peil blijft en het voortbestaan van uw vennootschap gegarandeerd is. Het is de vennootschap die de omzetverzekering aangaat en de uitgekeerde dagvergoedingen ontvangt. Deze zijn door de vennootschap fiscaal aftrekbaar als bedrijfskosten. Deze verzekering is dus absoluut aan te raden indien u werkt met een vennootschap. Voor bijkomende inlichtingen kan u mailen naar business@precura.be of tel. 03/304 11 11. Contactpersoon is dhr Peter Van der Speeten. 3. Maatwerk Precura biedt ook polissen aan voor het advocatenkantoor in haar geheel, waarbij bijvoorbeeld ook het personeel kan worden verzekerd. Individuele polissen behoren ook tot de mogelijkheden. Voor bijkomende inlichtingen kan u mailen naar business@precura.be of tel. 03/304 11 11. Contactpersoon is dhr Peter Van der Speeten. 4. Preventie, begeleiding en dienstverlening Als verzekeraar zet Precura in op persoonlijke en gerichte informatie, begeleiding, preventie (We Coach) en nazorg. Bij psychische aandoeningen zoals burn-out of depressie biedt zij steun via REHALTO LUISTERT. Deze dienst is gratis en bereikbaar 24/7 op het groene nummer 0800 32 151. Haar Disability Case Manager helpt u uit de nood bij de administratie. Ook een psycholoog en sociaal assistent bieden hulp en bijstand aan. -
RESTART VAN JUSTRESTART?
Justrestart kende niet de verhoopte vliegende start. De voorbije dagen vonden er hierover reeds meerdere vergaderingen plaats. De knelpunten worden opgelijst en er wordt prioriteit verleend aan het wegwerken van de kinderziektes. Verdere concrete informatie bezorg ik U ten spoedigste. -
JUSTRESTART VERPLICHT VOOR ADVOCATEN EN SCHULDBEMIDDELAARS VANAF 2/11/2023
Het centraal register voor collectieve schuldenregeling, ‘JustRestart’, treedt in werking op 2/11/2023. Het gebruik van het register is vanaf nu verplicht voor advocaten en schuldbemiddelaars, zowel in dossiers die toelaatbaar worden verklaard na lancering, alsook in de hangende dossiers (de zogenaamde ‘hybride’ dossiers). Voor advocaten die optreden als raadsman van een betrokken partij, kan dit aanleiding geven tot beroepsaansprakelijkheden. Elke mededeling, kennisgeving of neerlegging die niet wordt gedaan via het register wordt immers beschouwd als niet te hebben plaatsgevonden. Lees hieromtrent de korte nota, en bekijk de schematische voorstelling van de overgangsbepalingen. Voor schuldbemiddelaars geldt vanzelfsprekend ook de verplichting om gebruik te maken van JustRestart, zowel voor dossiers die toelaatbaar verklaard zijn na datum van lancering alsook de hangende (hybride) dossiers. Schuldbemiddelaars werken via het private luik. Voor de schuldbemiddelaars werd er reeds een opleiding georganiseerd. Meer info over JustRestart, de opleiding en de FAQ’s en tutorials vindt u hier. -
OPVRAGEN VAN ATTESTEN GEMEENTE - UPDATE
Eerder verscheen er op deze website al een artikel over de problemen die meerdere confraters ondervinden inzake het opvragen van attesten bij gemeentes. Naar aanleiding hiervan werd er in samenspraak met de OVB nu een nota opgesteld, welke kortelings zal worden verspreid zowel via de OVB-website als via onze baliewebsite. Er zal - binnen Limburg - daaromtrent nog overleg plaatsvinden door de stafhouder met het rijksregister en de gemeentes, zodat de inhoud van deze nota ook gezamenlijk gedragen wordt. Kortelings verder bericht. -
BESCHIKBAARHEDEN STAFHOUDER LUK DELBROUCK
Indien u een afspraak met stafhouder Delbrouck wilt vastleggen, kan dit (na telefonisch overleg met het secretariaat 011 37 98 83) op de volgende momenten: Dinsdag tussen 13u00 - 16u00 Donderdag tussen 13u00 - 15u00. Voor dringende gevallen is de stafhouder uiteraard telefonisch te bereiken, dit ook via het nummer 011 37 98 83. -
DE ADVOCAAT EN DE INVORDERING VAN ZIJN KOSTEN- EN ERELOONSTAAT
Waarde confraters Ik bezorg u bijgaand een interessant artikel van de hand van Mr Hugo Lamon, inzake de bepaling van de wet van 4/05/2023, welke eveneens relevant is voor ons als advocaten. Ik beveel u de lezing van het artikel aan. Luk DelbrouckStafhouder -
AFLEVEREN ATTESTEN DOOR GEMEENTEN
Meerdere advocaten van onze balie ondervinden problemen voor wat betreft het afleveren van attesten door gemeenten. Het blijkt dat de gemeentelijke praktijk bij het afleveren van informatie uit het bevolkings- en vreemdelingenregister sterk uiteenloopt. Wij trachten wat dat betreft, mede onder auspiciën van de OVB te komen tot een uniforme regeling waarover ik u hoop ten spoedigste te kunnen berichten.